شاهکارهای معماری در جهان

15 مهر 1401
0 دیدگاه
معماری 468128741841867418

برای آرامش و راحتی چشمانتان به جای خواندن به پادکست بالا گوش فرادهید

_____________________________________________________________________________________________________________________

جهان پر از معماری شگفت‌انگیز است از بناهای باستانی و ساختمان‌های تاریخی که داستانی در مورد دوران و فرهنگی که در آن ساخته شده‌اند، تا شاهکارهای مدرن نبوغ معماری که مرزهای اصول طراحی را جابجا می‌کنند. برای الهام گرفتن از این شاهکارها لازم نیست متخصص معماری باشید.  شما حتی با یک نگاه می توانید مجذوب آن ها شوید. با ما به 20 مورد از این سازه های باشکوه نگاهی بیندازید.

1.کولوسئوم – رم، ایتالیا

آمفی تئاتر واقع در مرکز رم، نمونه ای شگفت انگیز از شاهکارهای معماری رومیان باستان است. کولوسئوم Coliseum در سال 72 بعد از میلاد ساخته شد و زمانی که در سال 80 بعد از میلاد تکمیل شد، عمدتاً برای نبردهای گلادیاتورها مورد استفاده قرار گرفت. درک اینکه چرا یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری رم است، سخت نیست.

معماری 41684168416841864187

2.موزه گوگنهایم بیلبائو – بیلبائو، اسپانیا

موزه گوگنهایم بیلبائو یک مقصد تعطیلات در اسپانیا

موزه گوگنهایم بیلبائو توسط معمار آمریکایی فرانک گری طراحی شده است و یکی از مهم ترین ساختمان های قرن بیستم به شمار می رود. طراحی معاصر برنده جوایز شامل نمای بیرونی با روکش تیتانیوم با منحنی هایی است که نور را به شکلی دیدنی جذب می کند. این موزه با معماری شگفت انگیز خود حدود یک میلیون گردشگر در هر سال، اقتصاد بیلبائو را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

3.خانه اپرای سیدنی – سیدنی، استرالیا

اپرای سیدنی یک مقصد تعطیلات در سیدنی، استرالیا

خانه اپرای سیدنی یک نماد استرالیایی است و از اشکال پوسته مانندی تشکیل شده است که برای ایجاد سالن های اجرا و رستوران به هم متصل می شوند. این توسط یورن اوتزان طراحی شد که تا زمانی که در مسابقه طراحی خانه اپرا در سال 1957 برنده شد نسبتاً ناشناخته بود.

4.اهرام جیزه – مصر

اهرام در جیزه مقصد تعطیلات در مصر

اهرام معروف و ابوالهول درست در خارج از قاهره، در سایت باستان شناسی نکروپولیس جیزه قرار دارند. بزرگترین هرم سه گانه به نام هرم بزرگ جیزه (هرم خوفو) شناخته می شود و تنها یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است که هنوز پابرجاست. این شاهکارهای مهندسی دنیای باستان امروزه نیز میلیون ها گردشگر را مجذوب خود می کند.

_____________________________________________________________________________________________________________________

برای آرامش و راحتی چشمانتان به جای خواندن به پادکست بالا گوش فرادهید

_____________________________________________________________________________________________________________________

5.ساگرادا فامیلیا – بارسلونا، اسپانیا

ساگرادا فامیلیا در بارسلون یک مقصد تعطیلات در اسپانیا

ممکن است ناتمام باشد، اما ساگرادا فامیلیا هنوز یک شاهکار معماری است. ساخت این کلیسای جامع کاتولیک رومی که توسط آنتونی گائودی با استعداد طراحی شده بود، در سال 1882 آغاز شد و تاریخ تکمیل آن در سال 2026 تخمین زده می شود. گائودی در طراحی خود شاهکاری خلق کرد که به طور یکپارچه سبک مدرنیسم علامت تجاری خود را با سبک های گوتیک و هنر نو ترکیب کرد.

6.پانتئون – رم، ایتالیا

پانتئون در رم یک مقصد تعطیلات در ایتالیا

رم خانه بسیاری از شاهکارهای شگفت انگیز مهندسی و معماری است و پانتئون نیز از این قاعده مستثنی نیست. گنبد زیبای “معبد خدایان” در حدود سال 126 بعد از میلاد ساخته شد و دارای بزرگترین گنبد بتنی غیر مسلح جهان است.

معماری 6841684168416841

7.برج های پتروناس – کوالالامپور، مالزی

برج های پتروناس یک مقصد تعطیلات در کوالالامپور، مالزی

آسمان‌خراش‌های دوقلوی معروف به برج‌های پتروناس، نمادی نمادین در کوالالامپور هستند و از سال 1998 تا 2004 عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. برج‌های 170 متری توسط معمار آمریکایی آرژانتینی سزار پلی طراحی شده‌اند

8.برج کج پیزا – پیزا، ایتالیا

برج کج پیزا یک مقصد تعطیلات در پیزا، ایتالیا

باگرچه برج کج پیزا بیشتر به دلیل کج بودنش معروف است، اما همچنان یک سازه قابل توجه است. این برج پس از شروع ساخت و ساز در سال 1173، 200 سال طول کشید. برج پیزا که در شهر پیزا ایتالیا واقع شده است، تلاش‌های جدی برای تثبیت را انجام داده است و در سال 2001 برای عموم بازگشایی شد.

9.کلیسای جامع سنت باسیل – مسکو، روسیه

کلیسای جامع سنت باسیل یک مقصد تعطیلات در مسکو، روسیه است

ممکن است رنگارنگ باشد، اما این مکان دیدنی معروف که در مرکز مسکو قرار دارد، یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری شهر است. گنبدهای پیازی شکل، میخ های تیز و برج های چند ضلعی طراحی شده توسط معمار ، شاهکار معماری منحصر به فرد را تشکیل می دهند. این کلیسای جامع بین سال‌های 1554 و 1560 ساخته شد و بخشی از میراث جهانی یونسکو در کرملین و میدان سرخ مسکو است.

_____________________________________________________________________________________________________________________

برای آرامش و راحتی چشمانتان به جای خواندن به پادکست بالا گوش فرادهید

_____________________________________________________________________________________________________________________

10.برج خلیفه – دبی، امارات متحده عربی

برج خلیفه یک مقصد تعطیلات در دبی، امارات متحده عربی

به عنوان بلندترین ساختمان جهان، برج خلیفه قطعا یکی از  شاهکار های معماری الهام بخش است. این آسمان خراش عظیم در دبی واقع شده و 828.9 متر ارتفاع دارد. این آسمان‌خراش 160 طبقه بین سال‌های 2004 تا 2010 ساخته شد و از آپارتمان‌ها، دفاتر، هتل‌ها و مرکز خرید دبی تشکیل شده است. این توسط آدریان اسمیت از طراحی شده است.

11.کاخ گلستان – تهران، ایران

کاخ گلستان مقصد تعطیلات در تهران، ایران

اگر فضای داخلی مجلل کاخ مورد علاقه شماست، پس کاخ گلستان در تهران  از مکان های مورد علاقه شماست. این سازه شاهکار دوران قاجار نمونه ای زیبا از معماری اسلامی است. مجموعه کاخ شامل موزه‌ها و تالارهایی است که با نقوش موزاییک پیچیده‌ای که در معماری ایرانی رواج دارد تزئین شده‌اند.

معماری 54168484168168418

12.کاخ بزرگ – بانکوک، تایلند

کاخ بزرگ یک مقصد تعطیلات در بانکوک، تایلند

مجموعه کاخ بزرگ( Grand Palace) در بانکوک یک شاهکار طراحی است. در حالی که نمای بیرونی معابد و ساختمان‌های کاخ نمونه‌ای از معماری تایلندی است، تزئینات داخلی پیچیده به سادگی تماشایی است. جاذبه ستاره ای باید معبد بودای زمردی در کاخ بزرگ باشد.

13.هارپا (سالن کنسرت و مرکز کنفرانس) – ایسلند

هارپا (سالن کنسرت و مرکز کنفرانس) مقصد تعطیلات در ریکیاویک، ایسلند

هارپا (که قبلاً به عنوان سالن کنسرت و مرکز کنفرانس ریکیاویک شناخته می‌شد) در پایتخت ایسلند، نمونه‌ای شگفت‌انگیز از نحوه تلاقی هنر و مهندسی برای خلق یک شاهکار است. ساختار هندسی در سال 2011 تکمیل شد و دارای اسکلت فلزی است که با شیشه پوشانده شده است.

14.الحمرا – گرانادا، اسپانیا

الحمرا یک مقصد تعطیلات در گرانادا، اسپانیا

مجموعه کاخ الحمرا در گرانادا هرگز از معماری موری خود الهام نمی گیرد. سایت میراث جهانی یونسکو به عنوان یک قلعه کوچک در سال 889 ساخته شد و در سال 1333 به کاخ تبدیل شد. هنر تزئینی عربی در داخل به سادگی نفس گیر است.

ارسال دیدگاه