5 بنای تاریخی شگفت انگیز در جهان که حتما  باید ببینید !

28 مهر 1401
0 دیدگاه
بنای تاریخی848641864186418741

آثار باستانی و بنای تاریخی  یکی از اسرار اصلی این سیاره است. بسیاری از آن ها با اندازه چشمگیر خود شگفت زده می شوند، بنابراین تصور اینکه چگونه تمدن های باستانی موفق به ساخت چنین سازه هایی بدون هیچ فناوری خاصی شده اند دشوار است. هر اثر باستانی ویژگی های قابل توجه خود را دارد. برخی از آنها دقیقاً نقاط اصلی را هدف قرار داده اند و برخی دیگر به پدیده های مهم نجومی مربوط می شوند. کدام آثار باستانی مرموزترین هستند؟

هزاران سال است که بشر به اهرام جیزه، استون‌هنج اسرارآمیز، دلمن‌های پنهان باستانی نگاه می‌کند و سؤالات مشابهی را می‌پرسد. برای چه، و مهمتر از همه، این بنای تاریخی عجیب چگونه ساخته شده اند؟ این ساختمان های جاودانه با فرم های معماری منظم شگفت زده می شوند. قرن هاست که دنیای باستان برای محققان و تماشاگران راز بوده است و ما هنوز نتوانسته ایم تمام اسرار آن را کشف کنیم. معماری باستان موضوع شگفت انگیز بشریت بوده است و ما را در مورد منشاء بشر و سبک زندگی آنها در دوران ماقبل تاریخ کنجکاو می کند.  ما دراین مطلب سعی کردیم به 5 مورد ازشگفت انگیز ترین سازهای باستانی نیز اشاره کنیم .

1.استون هنج

از مشهورترین و مرموزترین بنای تاریخی جهان، استون هنج است که در 130 کیلومتری لندن قرار دارد . استونهنج از مجموعه ای از سنگ های عظیم تشکیل شده است که به صورت دایره ای قرار گرفته اند. دانشمندان معاصر قدمت دقیق این سازه را مشخص نکرده اند، اما اعتقاد بر این است که حداقل 3000 سال است.  از ویژگی های خاص استون هنج موقعیت مکانی آن است. این بنای تاریخی در دشت بیابانی انگلیس و دور از کوه ها و صخره ها قرار دارد.

این مجموعه شامل بیش از صد بلوک سنگی است که حداقل وزن آن 5 تن و حداکثر 50 تن است. اینکه چگونه مردم تمدن های باستانی توانسته اند این همه سنگ را به دشت منتقل کنند ناشناخته مانده است و توضیح هدف از این مجموعه عظیم حتی دشوارتر است. طبق نسخه های رایج، استون هنج می تواند قدیمی ترین رصدخانه جهان، محل فرود فضاپیماهای فرازمینی و حتی پورتال ورودی به دنیای موازی باشد.طبق یکی از افسانه های زیبا، این بنای تاریخی توسط جادوگر مرلین ساخته شده است

در سال 1986 استون هنج به عنوان یک بنای تاریخی با اهمیت جهانی اعلام شد و امروزه صدها هزار گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می کند.

بنای تاریخی 4444496789789749

2.هرم زوسر (جوزر)

هرم زوسر (جوزر) یا هرم پلکانی سازه‌ای باستانی در گورستان سقاره در مصر است که در شمال غربی شهر ممفیس قرار دارد  که از قدیمی ترین هرم در جهان محسوب می شود. این مقبره  پلکانی متعلق به جوسر فرعون بوده که  حدود 6700 سال پیش ساخته شده است.  سازه جوسر از شش پله تشکیل شده وبه طورکلی 62 متر ارتفاع دارد. این بنا پس از چندین هزار سال به خوبی حفظ شده است.

مقبره منحصر به فرد نیوگرانج، واقع در ایرلند، یکی از قدیمی ترین بنای تاریخی در جهان است. نیوگرنج یک بنای باستانی است که از گذشته های دور و به گفته ی محققان 2000 تا 3000 هزار سال قبل از میلاد به دست مردمان بومی ساخته شده است . نیو گرنج از استون هنج ( یکی از مرموز ترین بنای تاریخی ) قدیمی تر است و این نشانه ی عمر طولانی این بناست . نیو گرنج حتی از اهرام مصر نیز عمری طولانی تر دارد.

3.نیوگرنج

نیوگرنج یک بنای یادبود عصر حجر در دره بویین ، شهرستان میت ایرلند است. این بنا در حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح (5200 سال پیش) در دوره نوسنگی ساخته شده است ،  این موضوع باعث می شود که از استون هنج و اهرام مصر قدمت بیشتری داشته باشد. این مکان تپه ای بزرگ دایره ای شکل است که دارای یک راه عبور سنگی و محفظه هایی در داخل آن است. این تپه توسط سنگ های بزرگی که به سنگ های چوبی معروف است حلقه زده  و در بعضی از آنها آثار هنری حک شده است.نیوگرنج بهترین بنای شناخته شده در مجموعه Brú na Bóinne ، در کنار تپه های مشابه گذرگاه های Knowth و Dowth است و به همین ترتیب بخشی از میراث جهانی Brú na Bóinne یونسکو محسوب می گردد .

4.ابوالهول بزرگ، مصر

ابوالهول بزرگ مجسمه ابوالهول یا پدر ترس  مسلماً یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین آثار باستانی در جهان است. این مجسمه عظیم که در نزدیکی هرم خئوپس قرار دارد، صدها هزار گردشگر را به خود جذب می کند و یکی از اسرارآمیزترین سازه های جهان به حساب می آید. ابوالهول بزرگ جیزه یک مجسمه غول پیکر سنگ آهکی با قدمت 4500 سال است که در نزدیکی هرم بزرگ در جیزه مصر واقع شده است. ابوالهول بزرگ با 240 فوت (73 متر) طول و 66 فوت (20 متر) ارتفاع، یکی از بزرگترین بنای تاریخی جهان است. این همچنین یکی از قابل تشخیص ترین آثار مصریان باستان است، اگرچه منشا و تاریخچه ساختار عظیم هنوز مورد بحث است.

مجسمه ابوالهول یا پدر ترس، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تندیس‌های جهان است که بر روی تخته سنگی پهن و وسیع بنا شده ‌است. نمای کلی آن نشان‌دهنده یک شیر نشسته، با سر انسانی شبیه به پادشاهان مصری است. البته به دلیل ناشناخته‌ بودن سازنده و هدفی که از ساخت این مجسمه بزرگ داشته، نمی‌توان به‌طور قاطع درباره اجزای مجسمه حرف زد!

بنای تاریخی 4947979896496

5.دایره های سنگی ، بوقلمون

دایره های سنگی گوبکلی تپه، در ترکیه نیز از بنای تاریخی عجیب و اسرارآمیز است . گوبکلی تپه یکی از مکان ها کشف شده در عصر حاضر است که نه تنها کنجکاوی باستان شناسان را به خود جلب کرده است، بلکه برای بسیاری از مردم تعجب بر انگیز است. طیق تحقیقات انجام شده در این مکان تاریخ ساخت گوبکلی تپه ترکیه به حدود ۶۵۰۰ سال پیش از اهرام مصر باز می گردد. این مکان جذاب در معماری و آثار هنری مکانی بی همتا و بی نظیر در کل تاریخ آن دوران است .

دایره های سنگی گوبکلی تپه که نام آن به معنای واقعی کلمه به عنوان “تپه شکم دار” ترجمه می شود. این باستانی ترین بنای تاریخی یک مجموعه معبد است که توسط یکی از تمدن های باستانی ساخته شده است. دانشمندان چندین سال است که در تلاش برای تعیین قدمت تقریبی این ساختمان هستند. و هر بار که نتایج تحقیق غافلگیر کننده است.

ارسال دیدگاه