جذاب ترین معماری قرون وسطی که باید از آن دیدن کنید !!

5 آبان 1401
0 دیدگاه
معماری قرون وسطی 556684

معماری قرون وسطی

اگر عاشق تاریخ هستید، بازدید از موزه همیشه کافی نیست. گاهی اوقات رضایت‌بخش‌ترین تجربه‌ای که می‌توانید داشته باشید، بازدید از سازه‌هایی است که برای صدها سال ایستاده‌اند و قدم زدن در ردپای برخی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ.  خوشبختانه چندین ساختمان مربوط به دوره قرون وسطی هنوز پابرجا هستند و به روی بازدیدکنندگان باز هستند. در داخل مکان‌هایی مانند کاخ دوج ونیز و برج سفید لندن، وقتی همه چیز را در مورد تاریخ گسترده ساختمان یاد می‌گیرید، احساس می‌کنید که به گذشته منتقل شده‌اید. از معماری های شگفت انگیز تاریخی می توان به معماری قرون وسطی که هنوز هم پا برجا هستند نیز اشاره کرد .

 جذابترین سازه های معماری قرون وسطی

معماری قرون وسطی ، از قرن پنجم تا پانزدهم رخ داده است. دو سبک اصلی معماری بر اندیشه سلطنتی هزاران سال حاکم بود ؛ رومانسک و گوتیک. در حالی که به‌طور شگفت‌انگیزی تعداد کمی از ساختمان‌های روزمره از آن زمان هنوز پابرجا هستند، دوران قرون وسطی آثار ماندگار زیبایی را در دوران پر شور مذهبی عمیق برای ما به جا گذاشت.

معماری قرون وسطی 5858585

  1. صومعه ماریا لاخ: اندرناخ، آلمان

از معماری قرون وسطی  رومانسک بوده که با حس عظیمی که در خود دارد، شناخته می‌شود؛ دیوارهای ضخیم، ستون‌های محکم، طاق‌های بشکه‌ای، سقف‌های شیب‌دار و طاق‌های گرد. ماریا لاخ ابی مجسم همه این موارد است. در واقع، این یک نمونه کهن الگویی از سبک معماری در نظر گرفته می شود. چندین برج، یک گالری طاقدار بزرگ و طاق‌های زینتی ریتمیک دارد که این سبک را بسیار متمایز می‌کند. ایوان ستون دار که حیاط کوچکی را احاطه کرده است، به ویژه زیباست. با ویژگی های انسانی و اسطوره ای بسیار حکاکی شده است . ابی در ابتدا در سال 1093 به عنوان مقر ابی افلیجم تأسیس شد و امروزه، هنوز به عنوان بخشی از کنفدراسیون بندیکتین استفاده می شود.

معماری قرون وسطی 52828

  1. قلعه دوبلین، ایرلند

یکی از مشهورترین معماری قرون وسطی و نقاط دیدنی در دوبلین، قلعه دوبلین در ابتدا با هدف ایجاد یک قلعه ساخته شد. پادشاه جان انگلستان دستور داد قلعه را در قطعه ای از زمین بلند ساخته شود که زمانی محل سکونت وایکینگ ها بود. بین سال های 1204 و 1922 این قلعه به عنوان مقر انگلیسی ها و حکومت آنها در ایرلند بود. در سال 1684، آتش سوزی رخ داد که خسارت زیادی به قلعه وارد کرد. خوشبختانه، بخش‌هایی از ساختمان اصلی هنوز پابرجاست و برای بازدید بازدیدکنندگان باز است.

معماری قرون وسطی 552658996

3 . کاخ دوج، ایتالیا

چندین ساختمان در ونیز وجود دارد که باعث می شود شهر پر از جادو به نظر برسد و یکی از آنها کاخ دوج در میدان سنت مارک است. یک ساختمان گوتیک که قدمت آن به قرن چهاردهم بازمی‌گردد (با منشأ آن به سقوط امپراتوری روم غربی بازمی‌گردد). این کاخ زمانی مقر دولت ونیزی بود. از سال 1923 به عنوان موزه فعالیت می کند.

کاخ دوج یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی ونیز است و در سفرهای بسیاری از مردم، درست در کنار گوندولا سواری و بازدید از پل ریالتو ظاهر می‌شود.

معماری قرون وسطی 28528758

  1. 4. برج سفید، انگلستان

برج لندن یکی از معروف ترین جاذبه های پایتخت انگلیس برای کسانی است که به تاریخ علاقه دارند. برج سفید که قدمت آن به قرن یازدهم بازمی‌گردد، توسط ویلیام فاتح ساخته شد و نمونه خوبی از معماری نورمن است. بنا به گزارش های یافت شده برخی  از زندانیان در برج سفید بازداشت و اعدام شدند. حتی گفته می شود که زندانیان برجسته ای مانند گای فاکس در زیرزمین برج سفید شکنجه شده اند. این یک مکان وهم انگیز و جذاب برای بازدید، یکی از جاذبه های معماری قرون وسطی است که نباید از دست داد.

معماری قرون وسطی 58528

  1. کلیسای جامع سالزبری: سالزبری، انگلستان

این کلیسای جامع به عنوان یکی از نمونه های برجسته معماری قرون وسطی (گوتیک انگلیسی) در نظر گرفته می شود. ساخت آن تنها 38 سال طول کشید (1220-1258)، که با توجه به اینکه ساخت بسیاری از کلیساها صدها سال طول کشیده است، سرعت شگفت انگیزی است. از زمان فروریختن کلیسای جامع لینکلن در سال 1549، سالزبری دارای بلندترین مناره کلیسا در بریتانیا است.

دلایل زیادی برای علاقه مندان به تاریخ برای بازدید از کلیسای جامع سالزبری وجود دارد. سالزبری علاوه بر اینکه آزمون زمان (و جنگ) را پشت سر گذاشته است، خانه یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های کاری ساعت در جهان است (به سال 1386 برمی‌گردد) و همچنین خانه بهترین نسخه اصلی بازمانده از ساعت است. مگنا کارتا (تنها چهار مورد شناخته شده است).

معماری قرون وسطی 285882

  1. 6. کلیسای سنت آن: ویلنیوس، لیتوانی

کلیسای سنت آن یک ساختمان گوتیک پسین است که به سبک گوتیک کمیاب و عجیب و غریب ساخته شده است. اگرچه برخی از تزیینات کلاسیک کلیساهای گوتیک را از دست داده است، اما سنت آن دارای برج‌ها و مناره‌های کلاسیکی است که با آجر قرمز رنگی به سمت آسمان منحنی می‌شوند. به دلیل طرح های شعله مانند پنجره ها، برخی حتی سنت آن را نمونه ای از سبک گوتیک پر زرق و برق می دانند که بیشتر یک روند فرانسوی بود.

اولین کلیسا در این سایت، که با چوب ساخته شده بود، در سال 1419 تخریب شد. نسخه آجری آن توسط پادشاه لهستان و دوک بزرگ لیتوانی الکساندر اول جاگیلون از 1495 تا 1500 ساخته شد، یک ساخت سریع و چشمگیر. نمای بیرونی کلیسا بیشتر از آن زمان به همان شکل باقی مانده است.

معماری قرون وسطی 8768752
 
  1. 7. برج کج پیزا: پیزا، ایتالیا

برج ناقوس معروف کلیسای جامع پیزا دارای طراحی رومی استکه ازمعروف ترین معماری قرون وسطی نیز به شمارمی رود. ساخت و ساز در این سایت در سال 1173 آغاز شد و برای نزدیک به 200 سال ادامه یافت. برج به سرعت شروع به غرق شدن کرد. فقط پنج سال بعد، زمانی که ساختمان فقط 2 طبقه ارتفاع داشت. تنها دلیلی که این برج هنوز پابرجاست این است که ساخت آن به مدت یک قرن به تعویق افتاد در حالی که جمهوری پیزا در جنگ با جنوا و فلورانس بود. مکث اجازه می دهد تا خاک سطحی زیر فونداسیون بهتر ته نشین شود و در آینده برج ها را نجات دهد (اگرچه هنوز فرو می رود). همین خاک سطحی نیز طی چهار زلزله قوی توانست برج را نجات دهد.

طبقه همکف برج مرمر سفید یک گالری کور است و هفت طبقه با ستون های کلاسیک قرنتی تزئین شده است. قبلاً هفت زنگ داخل آن وجود داشت، یک زنگ برای هر نت در ترازو موسیقی، اما برای کاهش وزن آن ها برداشته شد.

معماری قرون وسطی 6265565

  1. 8. سنت شاپل: پاریس، فرانسه

کلیسای مقدس بخشی از کاخ قرون وسطایی د لا سیته است که پادشاهان فرانسه تا قرن چهاردهم در آن اقامت داشتند. (دربانی ساختمان دیگر باقی مانده است.) در طول انقلاب فرانسه قرن 18 آسیب دید، اما در قرن 19 به طور کامل بازسازی شد. این مجموعه گسترده‌ترین مجموعه شیشه‌های رنگی قرن سیزدهم را در جهان دارد – پانزده پنجره بزرگ شبستان و اپید را پر کرده است. پنجره های آنها به قدری بزرگ هستند که دیوارهای طاق دنده ای واقعاً مانند ساختار استخوانی نازکی برای پشتیبانی از پنجره های زیبا به نظر می رسد. اگرچه خود کلیسا خیلی زود است که بتوان آن را به سبک گوتیک پر زرق و برق در نظر گرفت، پنجره گل رز که بعداً اضافه شد از این سبک معماری پیروی می کند.

معماری قرون وسطی 85885

  1. 9. سنت دنیس: سنت دنیس، پاریس، فرانسه

 

آخرین سازه معماری قرون وسطی که قصد معرفی آن را داریم، سنت دنیس است. شهر سن دنیس در سال 1860 به عنوان بخشی از رشد طبیعی پایتخت فرانسه به پاریس ضمیمه شد. مدتها بود که برای پاریس مهم بود، زیرا کلیسای محلی به عنوان گورستان سلطنتی شناخته می شد. به جز سه پادشاه فرانسوی (و خانواده هایشان) همه در این مکان دفن شده اند. به طور مناسب، سنت دنیس چند نمونه خوب از مقبره های جسد دارد. اینها باقی مانده اند، اگرچه اجساد دفن شده در آنجا بیرون آورده شده و عمدتاً در طول انقلاب فرانسه تخریب شده اند. سنت دنیس یک نقطه عطف به خصوص مهم است زیرا کلیسای گوتیک اصلی در قرن دوازدهم در نظر گرفته می شود. شبستان الگوی سبک گوتیک Rayonnant شد. ساختمان کامل، الگوی صدها کلیسای جامع و کلیسای جامع در سراسر جهان را فراهم کرده است.

 

ارسال دیدگاه