5 آثار تاریخی مازندران که شما را به وجد می آورند

3 بهمن 1401
0 دیدگاه
آثار تاریخی مازندران 564746531325

سفر به مازندران و شهر های زیبای آن همان چیزی است که گردشگران به دنبال آن هستند. آرامشی که در طبیعت مازندران به دست می‌آورند، مهم‌ترین عاملی است که افراد زیادی را به سرزمین‌های شمالی می‌کشاند. در کنار طبیعت سرسبز و زیبای مازندران، تماشای آثار تاریخی مازندران می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز باشد؛ به ویژه برای آن دسته از مسافرانی که به تماشای آثار تاریخی و دنیای باستان شناسی، علاقه زیادی دارند، این مکان‌های تاریخی گزینه بسیار خوبی خواهد بود. به همین منظور تصمیم گرفتیم در این مطلب، پیرامون معرفی آثار تاریخی مازندران در شهرهای مختلف این استان صحبت کنیم. به این ترتیب اگر تمایل دارید برای سفر به مازندران برنامه‌ریزی کنید، حتماً بازدید از آثار باستانی و تاریخی استان مازندران را در برنامه سفر خود قرار دهید. جاذبه های منحصربه فرد و بکر مازندران کدامند؟ چگونه می توانید به آنجا بروید ؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید مقاله “جاذبه های خیره کننده مازندران “را مطالعه نمایید.

معرفی آثار تاریخی مازندران و مکان‌های باستانی آن

1. برج رسکت، برجی هندسی در مازندران

برج رسکت دومین جاذبه تاریخی مازندران  بوده که در مرکز این استان یعنی ساری در روستای رسکت  قرار داشته است.  برج رسکت که یکی از با اهمیت‌ترین برج‌های آجری ایران محسوب می شود دارای اعجاز هندسی و معماری بی‌نظیری است.  این برج یکی از برج‌های مدور آجری بازمانده از قرن پنجم هجری قمری محسوب می‌شود و احتمالا مدفن یکی از افراد خاندان باوندیان بوده است. برج رسکت علاوه بر آثار معماری آن که در نوع خود قابل‌توجه هستند، دارای دو رشته کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی است که بر اهمیت آن بیش‌ از پیش می‌افزاید. یک نکته بسیار عجیب در خصوص این برج وجود دارد و آن این است که چگونه این برج بر روی شیب بسیار تند ساخته شده اما سال هاست که پابرجا باقی مانده؟! معماران این برج با هوشمندی، یک سکوی آجری در زیر این برج، تعبیه کرده اند و به این ترتیب آن را استوار ساخته اند.

شما می توانید برای رسیدن به این روستا و تماشای این برج تاریخی و بسیار زیبا  به40 کیلومتری جنوب غرب ساری بروید زمانی که که به بخش دو دانگه رسیدید می توانید به روستای رسکت بروید  از جاذبه های طبیعی  و تاریخی آن دیدن کنید.

آثار تاریخی مازندران 568476513214210

2. قلعه تاریخی برج لاجیم

برجی لاجیم برجی مربوط به 10 قرن گذشته با معماری خاص خود زیبایی چشمگیری را به نمایش می گذارد که قدمت این برج که به 5 هجری می رسد یکی از آثار تاریخی  مازندران به حساب آمده که در قسمت جنوبی شهر زیرآب، به سمت جاده سوادکوه به قائم شهر در دل منطقه جنگلی نزدیک روستایی به همین نام (لاجیم) قرار گرفته است. این بنای تاریخی که از جاذبه های گردشگری زیرآب می باشد ، در خارج از یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق‌نما تزئین شده است. در زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی بر روی هم قرار گرفته است. این دو کتیبه به شکل زیبایی با آجرهای تراش‌خورده در زمینه‌ای از گچ سفید نصب شده‌اند. اهمیت برج لاجیم مانند برج رسکت، بیشتر به دلیل دارا بودن کتیبه پهلوی در کنار کتیبه کوفی است.

سرمایه گذاری در سرخرود آن هم در حوزه ملک و املاک  یکی از راهای پر بازده و مطمئن برای چند برابر کردن سرمایه نیز می باشد. خرید ویلا و آپارتمان در سرخرود و خرید ویلا در شهرک مانلی، خزرشهر ، دریاکنار  از گزینه های پرطرفدار بوده که هر سرمایه گذاری را به سمت خود می کشاند

3.کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر، یکی از جذاب‌ ترین و متفاوت ‌ترین جاذبه‌ های دیدنی و  آثار تاریخی مازندران در شهر رامسر و شمال کشور است که هرساله توسط گردشگران تور رامسر و سایر میهمانان این شهر مورد بازدید قرار می‌ گیرد. رامسر یکی از شهرهای شمالی ایران با طبیعت مسحورکننده‌ ای که دارد در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. در کنار جاذبه ‌های طبیعی رامسر، جاذبه ‌های تاریخی بسیاری مانند کاخ ها، قلعه ها و پل ‌ها به چشم می ‌خورند که هر کدام از آن‌ ها ما را با بخشی از تاریخ این شهر بیشتر آشنا می‌ کنند. شهر رامسر به علت اینکه در زمان پهلوی اول و دوم یک اقامتگاه خانوادگی پادشاهی بوده‌ است، دارای بناها و آثار تاریخی مشهور زیادی است. کاخ موزه رامسر با نام های دیگری همچون کاخ سلطنتی رامسر، کاخ مرمر، باغ رامسر، کاخ موزه مرمر و تماشاگه خزر شناخته می شود. کاخ موزه رامسر، با معماری زیبا وترکیبی از تابلوها و آثار هنری متنوع و اشیاء آنتیک و مبلمان درجه‌ یک به یکی از آثار جذاب و دیدنی رامسر تبدیل شده است.

کاخ موزه رامسر یکی از نفیس ‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است. یکی از جالب ترین و متنوع ترین باغ های ایران را دارد. این موزه با  معماری خاص و زیبای این کاخ  و همچنین  مجموعه ای متنوع از موزه ها را در خود جای داده است نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند تا جایی که  در سال ۱۳۹۰ به عنوان پر بازدید ترین موزه ایران انتخاب شد. اگر در سفر بعدی خود از این شهر گذر کرده اید پیشنهاد می کنیم  به این موزه بسیار دیدنی نیز سری بزنید.

آثار تاریخی مازندران 0538745154120

4.قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن که با نام‌های ملک قلاع، ملکه خلا، ملکه قلاع و قلعه شاهدنشت نیز شناخته می‌شود، در بالای آبشار شاهاندشت در استان مازندران واقع‌ شده است. این قلعه از عظیم‌ترین قلاع کوهستانی البرز ایران به‌شمار می‌رود که از سنگ و ساروج ساخته‌ شده است که از آثار تاریخی مازندران به شمار می رود. بنای قلعه روی صخره‌ای با ارتفاع ۲۲۰ متر از سطح اراضی شاهاندشت قرار دارد و با بنایی طبقه طبقه، شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی می‌شود. این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان بوده است که بر رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت داشته‌اند. قلعه ملک بهمن به دستور شاه عباس صفوی و در سال ۱۰۰۵ فتح شد. این اثر تاریخی از جمله جاذبه های گردشگری لاریجان است که در ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره‌ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

5. قلعه مارکوه

یکی از سازه های کهن و آثار تاریخی مازندران که در نقاط مختلف کشور ما از آنها یادگارهایی به جا مانده، قلعه هایی همچون قلعه مارکوه رامسر هستند. این قلعه ها، در همه دوران های تاریخی و پیشا تاریخی، جایگاه بسیار مهمی در استراتژی های محافظتی شهرها داشته اند. آنها کارکردی دفاعی در برابر دشمنان داشته و دورنمایی از همه تحرکات اطراف شهرها، به نگهبانان و دیده بانان خود می دادند. از این جهت این قلعه ها را در بلندی های صخره ای، شیبدار و دور از دسترس، بنا می کردند. این قلعه در ارتفاع 500 متری از سطح دریا و در بالای کوهی با همین نام قرار گرفته. و از این رو چشم انداز فوق العاده زیبایی از دریا، جنگل و کوه های البرز در برابر چشم بازدید کنندگان می گستراند و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

 

ارسال دیدگاه