آشنایی کامل با پل معلق فلزی در بابلسر

11 بهمن 1401
0 دیدگاه
پل معلق فلزی در بابلسر 156465445641

بابلسر یک شهر ساحلی است که دارای پل معلق فلزی می باشد. این پل قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1313 توسط مهندسین آلمانی و سوئدی بر روی بابلرود احداث شده است. طول این پل 80 متر، عرض آن هشت متر و ارتفاع آن 16 متر است. این پل به عنوان اولین پل ماشین رو در بابلسر شناخته می شود و پیوند شرق و غرب شهر را برقرار می کند.

پل پیاده رو (پل کوچک) نیز کوچکترین پل بابلسر است که در سال 1328 بر روی بابلرود ساخته شده است. این پل در گذشته توسط گردشگران زیادی استفاده می شد اما به دلیل شکستگی، تردد از روی آن متوقف شد. اخیرا این پل ترمیم شده و دوباره قابل استفاده شده است.  راه ارتباطی بابلسر با فریدونکنار و در مسیر شاهراه شرقی – غربی استان قرار دارد و بسیار پرتردد است.

پل معلق فلزی در بابلسر 254586768453545

تاریخچه پل فلزی معلق

پل معلق بابلسر یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی در ایران است. ساخت این پل به دستور رضاخان معماری شد و توسط مهندسان اروپایی انجام شد. این پل دارای بدنه‌ای بسیار مستحکم و ساختاری قوی است که در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم، می‌توانست جان افراد را به خطر بیاندازد.

این جاذبه دیدنی بابلسر ، دو بخش شرقی و غربی شهر بابلسر را به هم متصل می‌کند و امکان عبور و مرور خودرو روی آن وجود دارد. با طول ۸۰ متر و ارتفاع حدود ۱۶ متر، این پل یکی از جاذبه‌های گردشگری بابلسر است. همچنین در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۲۰۶۷۴ به ثبت رسیده است.

این پل اولین پلی بود که امکان تردد خودرو روی آن فراهم شده بود. در طراحی و ساخت این پل، مهندسان آلمانی و سوئدی به عمر مفید و کارایی آن در حدود ۵۰ سال تخمین زده بودند، اما در حال حاضر بیش از ۹۰ سال از ساخت آن گذشته و هنوز هم کارایی دارد. با این حال، به دلیل صدمات و آسیب‌هایی که به آن وارد شده، برخی مسئولین شهرداری بابلسر هشدار داده‌اند که ادامه استفاده از این پل ممنوع است. به هر حال، تا کنون اقدامی برای جایگزینی این پل صورت نگرفته است.

پل معلق فلزی در بابلسر 54468654543

آشنایی با بلرود بابلسر

بابلرود، یکی از وسیع‌ترین رودهای استان مازندران است. این رود از رشته کوه های البرز سرچشمه می‌گیرد و از سوادکوه عبور کرده، در بابل به دریا خزر می‌ریزد. با طولی حدود ۱۰۹ کیلومتر، بابلرود از جاذبه‌های دیدنی بابلسر به شمار می‌رود.

در اطراف این رود، در هر نقطه ای از استان مازندران، تفرجگاه‌هایی برای لذت بردن از هوای خوب و همچنین انجام تفریحات آبی برپا شده است. اما پل معلق بابلسر، جاذبه‌ای بسیار خاص و متفاوت بر روی این رود به حساب می‌آید. زیرا هم به لحاظ معماری دارای ارزش است و هم به لحاظ تاریخی، همچنین زیبایی‌های طبیعی رود را هم در خود جای داده است. با گردش در اطراف این پل، می‌توان با یک تیر سه نشان را زد.

ارسال دیدگاه