روستای شیرمحله کجاست؟! | جاذبه های دیدنی آن

31 فروردین 1402
0 دیدگاه
درخت و خانه در روستاهای شیر محله 353535

مازندران یکی از استان‌های پرطرفدار در شمال ایران است که با زیبایی و طراوت خاصی مشهور است. سفر به این استان می‌تواند لذتی فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان آورد. شهرها، روستاها و جنگل‌های این استان همگی دارای زیبایی و جذابیتی منحصر به فرد هستند که هر نقطه‌ای از آن وسوسه‌انگیز است.

یکی از روستاهای زیبای مازندران، شیرمحله است. این روستا در تابعیت شهر فریدونکنار قرار دارد و از جمله جاذبه‌های دیدنی استان به‌شمار می‌آید. شیرمحله با داشتن طبیعتی سرسبز و زیبا، مکانی آرام و دل‌نشین برای گردشگران محسوب می‌شود. همچنین، فعالیت‌های کشاورزی و دامداری نیز در این روستا رایج است و گردشگران می‌توانند با بازدید از این فعالیت‌ها، با فرهنگ محلی آشنا شوند. در کل، شیرمحله یکی از مکان‌های زیبا و دل‌نشین مازندران است که تجربه بازدید از آن برای گردشگران لذت بخش خواهد بود.

دهستان شیرمحله یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان فریدون‌کنار در استان مازندران است و جزو بخش دهفری قرار دارد. این روستا در دهستان امامزاده عبدالله واقع شده است. با داشتن طبیعتی بکر و سرسبز، شیرمحله به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان مازندران شناخته می‌شود.

وجودخانهودرختان کنار حاده های شیر محله 756453

 

پیشینه تاریخی روستای شیرمحله

منطقه شیر محله، یکی از مناطق قدیمی و استراتژیک در قلب استان مازندران قرار دارد که از دیرباز به عنوان مرکزی برای تلاقی و حکومت‌داری و انجام کارهای اداری شناخته شده است. این منطقه با توجه به اینکه در گذشته بسیاری از خاندان‌های مهم و کهن در حوزه حکومت‌داری در اینجا زندگی می‌کردند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این منطقه، رسمی بسیار قدیمی از آباد کردن زمین‌های جنگلی برای کشت برنج، به کار گرفته می‌شده است.

در این محل، خاندان‌های بزرگ و ریشه‌داری زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل خاندان‌های شیرزاد، شیری و کمالی می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی روستای شیر محله

روستای شیر محله در استان مازندران واقع شده و از سمت شمال به روستای کاردگرمحله، از جنوب به روستای کوچک بیشه محله و از غرب به شالیزار و آب‌بندان محل دسترسی دارد. در سال‌های اخیر، با تصویب مصوبه هیئت دولت دوازدهم و پیگیری‌های نماینده‌های شهر در مجلس شورای اسلامی، روستاهای شیر محله و کاردگرمحله به شهر جدید آستانه نو تغییر کاربری داده شده است. این شهر در حال حاضر در دست احداث ، به سرعت در حال توسعه است. در روستای شیر محله، چندین مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی وجود دارد که به دانش‌آموزان این منطقه خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

دسترسی به روستای شیر محله شهرستان فریدون‌کنار:

شیرمحله در جاده فریدون‌کنار به آمل در فاصله ۸ کیلومتری قرار دارد.

جمعیت روستای شیر محله

بر اساس آمار سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۲۴ نفر (۵۵۷ خانوار) بوده است.

مشاغل در روستای سرسبز شیرمحله فریدونکنار

روستاییان در این منطقه، شاغل در بخش کشاورزی هستند و از نوع شالی‌کاری بهره می‌برند. در چند سال اخیر، با بهره‌گیری از مدیریت صحیح، تولید برنج در دو مرحله در سال انجام می‌شود که باعث رونق و پیشرفت اقتصادی روستاها شده است. برخی از مردم این منطقه به عنوان کشاورزان، در تولید برنج نقش بسزایی دارند و تولید برنج درجه یک فریدون‌کنار، به‌عنوان یکی از مزیت‌های این روستا شناخته می‌شود.

همچنین، اهالی روستا برای تأمین نیازهای خود به خوراک و مایحتاج، به پرورش دام و طیور مشغولند و از این طریق به خودکفایی رسیده‌اند. علاوه بر کشاورزی، پرورش دام و طیور، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی این منطقه است که برای مردمان روستا، منبع درآمد و امنیت غذایی محسوب می‌شود.

دهستان شیر محله فریدون‌کنار با آب و هوای معتدل خود، مکانی بسیار مناسب برای کشت مرکبات اعم از پرتقال، نارنگی و همچنین درختان سیاه ریشه و میوه‌های تابستانی مانند شلیل، شبرنگ، هلو، انجیر و آلوچه می‌باشد. علاوه بر این محصولات، سبزیجات مانند ترب، اسفناج، نعناع، شاهی، گشنیز و تره و صیفی‌جاتی مانند گوجه، بادمجان، خیار، کدو، کدو سبز و فلفل شیرین نیز در این روستا کشت می‌شوند. اهالی این روستا با تلاش و پشتکار خود، به خوبی توانسته‌اند در تأمین نیازهای خانوادگی خود از طریق کشت این محصولات خودکفایی را تجربه کنند.

افرادی که در حوزه کشاورزی و باغداری فعالیت می‌کنند، با حضور در بازارچه‌های محلی محصولات خود را به فروش می‌رسانند و درآمد خود را افزایش می‌دهند. در این منطقه، یکی از پرطرفدارترین بازارچه‌های محلی، “پنجشنبه بازار شیرمحله” است که هر پنجشنبه با حضور کشاورزان و باغداران اطراف، از فروش محصولات تازه و فصلی خود بهره‌مند می‌شود.

مردم روستای شیر محله شهرستان فریدون‌کنار در چند سال اخیر به‌جز کشاورزی، به فعالیت در حوزه‌های مختلف مانند تولید کیف و کفش، آموزشگاه زبان، پرورش و تولید گل و گیاه و… نیز روی آورده‌اند. زنان این روستا همراه با مردان خود، در همه زمینه‌ها همدردی و همکاری دارند. خانم‌های این روستا علاوه بر فروش کالاهای خود در بازارچه‌های محلی، به کسب‌وکارهای اینترنتی نیز روی آورده‌اند.

مردی درحال کشت برنج در زمین کشاورزی 67545346

 

آب‌وهوای این دهستان دیدنی

آب و هوای شیرمحله در استان مازندران به صورت معتدل و خزری می باشد که برای کاشت انواع محصولات زراعی بسیار مناسب است.

در فصل بهار، رشد گل‌ها و دمای مناسب هوا، زمانی بسیار مناسب برای سفر و بازدید از مناظر زیبای این منطقه است.

همچنین، در تابستان، گرمای خوشایند و زمین‌های کشت برنج، به بازدیدکنندگان احساس لذت بخشی را القا می‌کنند.

فصل پاییز با موقعیت مابین دو فصل گرم و سرد، بارش پراکنده و زرد شدن برگ درختان، حس آرامش بخشی را به مخاطب القا می‌کند.

همچنین در فصل زمستان، با سرمای شدید و بارش‌های گاه‌وبی‌گاه باران، و در نزدیکی به فصل بهار و سبزشدن مجدد گیاهان، حس سرزندگی و آرامش را در مخاطب ایجاد می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری روستای شیرمحله ی شهر فریدونکنار

روستای شیر محله به دلیل دارا بودن امکانات تفریحی و گردشگری، هر ساله توجه بسیاری از مردم و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. وجود آب‌بندان و نهال کاری در این روستا، باعث شده تا فضای سبز و دل‌نشینی برای گذراندن اوقات فراغت فراهم شود. این روستا در شمال ایران و در شهرستان فریدون‌کنار قرار دارد و به دو بخش بالا محله و یور محله (یور به معنی طرف دیگر رودخانه است) تقسیم می‌شود.

وجود درخت و سبزه در کنار اببندان 46457547

 

 

ارسال دیدگاه