رهن بهتر است یا اجاره ؟

1 خرداد 1402
0 دیدگاه
درختان سرسبز در اطراف خانه ویلایی 4287999

بسیاری از افراد در شرایط فعلی با گرانی قیمت مسکن، امکان خرید خانه را ندارند یا ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه‌های خرید خانه، سرمایه خود را در موارد دیگر سرمایه گذاری کنند.

بسیاری از افراد در شرایط فعلی با گرانی قیمت مسکن، امکان خرید خانه را ندارند یا ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه‌های خرید خانه، سرمایه خود را در موارد دیگر سرمایه‌گذاری کنند. اگر شما نیز به دنبال اجاره یا رهن خانه در سرخرود هستید، باید تفاوت بین این دو را بدانید و مزایای  هر یک را در نظر بگیرید.

خانه ویلایی دوبلکس با درختان سرسبز در اطرافش 12455888

تفاوت رهن و اجاره در چیست؟

بسیاری از افراد یا خانواده‌ها معتقدند اجاره مسکن مزایای بیشتری نسبت به خرید خانه دارد و نیازی نیست تمام سرمایه خود را برای خرید خانه صرف کنند. اما برخی افراد دیگر نظری متفاوت دارند و ترجیح می‌دهند یک آپارتمان یا خانه کوچک را خریداری کنند تا اجاره نشین باشند.

بعضی افراد دیگر هم هستند که می‌توانند بودجه کافی برای خرید خانه را داشته باشند، اما به جای خرید مستقیم، تصمیم می‌گیرند آن را رهن کنند. دلیل این افراد این است که با بودجه موجود، توانایی رهن آپارتمانی را دارند که قیمت خرید آن بسیار بالاست و زمان زیادی برای خرید آن نیاز است. بنابراین، آنها ترجیح می‌دهند خانه را رهن کنند تا به آرامی تمام پرداخت‌های خرید را انجام دهند.

رهن واحد مسکونی

رهن کردن یک واحد مسکونی به معنای پرداخت مبلغی به صاحب خانه یا موجر است و در ازای آن، در طول مدت زمان مشخصی که در قرارداد تعیین شده است، از واحد مسکونی مورد نظر استفاده می‌شود.

مبلغی که به عنوان رهن توسط مستاجر به موجر پرداخت می‌شود، تا پایان قرارداد با موجر باقی می‌ماند و پس از اتمام قرارداد، موجر موظف است این مبلغ را به صورت کامل به مستأجر بازپرداخت کند. همچنین، مستاجر موظف است واحد مسکونی را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد.

باید این نکته را بیان کنیم که یکی از روش‌های سکونت دریک ملک مسکونی، خرید آن واحد مسکونی است، که باعث می‌شود شما خودتان را از هر پیشامدی آسوده و راحت کنید.

مزایای رهن خانه

  1. یکی از بزرگ‌ترین مزایای رهن کامل یک خانه این است که مستاجر نیازی به پرداخت ماهیانه اجاره به مالک خانه ندارد.
  2. یکی از مزیت‌های دیگر رهن خانه این است که پس از اتمام مدت قرارداد، مبلغ رهن به مستاجر بازپس می‌گردد.
  3. بعد از اتمام قرارداد، موجر ممکن است پول پیشی که به او داده شده بود را خرج کند و نتواند آن را به شما بازپس دهد. در این شرایط، اگر تمایل دارید، می‌توانید در همان واحد مسکونی بمانید و قرارداد را تمدید کنید. در این حالت، شما می‌توانید میزان رهن و اجاره را برای دسترسی آسان‌تر خود تعیین کنید.

محوطه سازی خانه ویلایی 122111124

 

اجاره ی خانه

اجاره خانه به این معناست که فردی که به خانه‌ای که متعلق به فرد دیگری است اجاره می‌دهد، ماهانه مبلغی به نام اجاره به صاحب خانه پرداخت می‌کند تا از واحد مسکونی استفاده کند.

اگر بخواهیم تعریف اجاره را به صورت تخصصی‌تر و مطابق با ادبیات حقوقی بیان کنیم، باید بگوییم که اجاره به معنای ارائه واحد مسکونی توسط صاحب آن به یک فرد یا شخص حقیقی/حقوقی دیگر برای استفاده تحت عنوان اجاره‌دهنده است، که به ازای استفاده از واحد مذکور مبلغی به نام اجاره بها را به صاحب واحد مسکونی پرداخت می‌کند.

مزایای اجاره کردن خانه

  1. پرداخت ماهیانه اجاره بها، یک اهرم فشار علیه موجر است، به این معنا که اگر موجر وظایف خود را درباره مراقبت و نگهداری از خانه انجام ندهد و از تعهداتش عقب بماند، مستاجر می‌تواند با عدم پرداخت اجاره بها، فشاری بر موجر وارد کند.
  2. یکی دیگر از مزایای اجاره خانه این است که پرداخت اجاره به صورت ماهانه انجام می‌شود و فرد مستاجر نیازی ندارد کل مبلغ را به صورت یکجا به موجر پرداخت کند. این موضوع برای برخی خانواده‌ها، مهم‌ترین مزیت اجاره خانه است و باعث راحتی بیشتر در ورود به واحد مسکونی اجاره‌ای می‌شود.

ویلا دو طیقه با فضای سبز 879555111

5 تفاوت رهن و اجاره

  1. درصورتی که تنها به دنبال خانه‌های با رهن کامل هستید، ممکن است به دلیل مبلغ بالای رهن کامل برخی خانه‌ها، انتخاب‌هایتان محدود شود و به سختی قادر به یافتن خانه دلخواه خود خواهید بود.
  2. در مورد بعدی، احتمال وجود دارد که مستاجر برای تامین مبلغ پیش پرداخت یا رهن واحد مسکونی تحت فشار قرار گیرد و با مشکلاتی مواجه شود.
  3. امکان سوءاستفاده از پول پیش یا مبلغ رهن خانه وجود دارد. به عبارتی دیگر، صاحب خانه ممکن است وقت پرداخت مستأجر به مبلغ رهن را به تأخیر بیندازد یا اصلاً آن را به مستأجر بازنگرداند. این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی برای مستأجر شود.
  4. علاوه بر موارد مذکور در بالا، باید ذکر کنیم که انتخاب‌های کامل رهن در بازار مسکن کم است. این به این معناست که مالکان خانه‌های مسکونی معمولاً تمایل دارند واحد مسکونی خود را به صورت اجاره یا رهن همراه با اجاره به مستاجر ارائه دهند تا در نتیجه به صورت ماهیانه درآمدی از مستاجر به عنوان کرایه دریافت کنند.
  5. یکی از مشکلات اجاره خانه این است که مبلغ پرداختی به عنوان اجاره پس از پایان قرارداد به مستاجر باز نمی‌گردد و این امر برای مستاجران به عنوان بدترین نقص اجاره‌نشینی شناخته می‌شود.
  6. وقتی شخصی یک خانه را اجاره می‌کند، هر ماه برای پرداخت اجاره تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر به هر دلیلی نتواند مبلغ اجاره را در یک ماه پرداخت کند، موجر می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را بگیرد.

ارسال دیدگاه