شناخت کامل بابلسر | آدرس دقیق + تاریخچه + جاذبه های توریست

6 خرداد 1402
0 دیدگاه
پل معلق شهر بابلسر 44114635263256325

بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که به عنوان یک مقصد چهارفصل شناخته می‌شود. این شهر با جاذبه‌های طبیعی متنوعی همچون رود و رودخانه‌ها و پل معلق، جذابیت بسیاری دارد. در گذشته، بابلسر با نام “مشهدسر” شناخته می‌شد.

بابلسرکجاست؟

بابلسر به وسیله کوه‌های البرز و دریای خزر محصور شده است. این شهر دارای دو بخش غربی و شرقی است که توسط رودخانه بابل تفکیک شده‌اند. یکی از جاذبه‌های بابلسر، پلی است که در دوره پهلوی بر روی رودخانه ساخته شده است و به عنوان یکی از اولین پل‌ های ماشین‌ رو در ایران شناخته می‌شود. بابلسر با فریدون‌کنار به شرق و با بابل به جنوب همسایه است و ساری و محمودآباد نیز در نزدیکی آن قرار دارند. برای رفتن به تهران نیز باید حدود ۴ ساعت با ماشین سفر کرد که مسافت آن حدود ۲۲۸ کیلومتر است.

پل معلق ب روی دریاچه بابلسر 54165263525

تاریخچه شهر بابلسر

شهر بابلسر در شرق رودخانه بابلرود واقع شده و تاریخ شهر به حدود ۹۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. بقعه امامزاده ابراهیم، از باستان‌ترین معالم شهر بابلسر است. در سال ۱۳۱۰، نام شهر بابل از مشهدسر به بابلسر تغییر کرد و از آن به بعد خیابان‌ها، ساختمان‌ها، پل معلق فلزی، ساختمان شهرداری و هتل بزرگ (که حالا محل دانشگاه مازندران است) ساخته شدند و شهر بابلسر توسعه یافت. از سال ۱۳۴۵ توسعه شهر به سمت شرق گسترش یافت و از سال ۱۳۶۰ به سمت غرب توسعه یافت. قبلاً بابلسر یکی از بنادر تجاری بود، اما با توسعه بنادر نوشهر و گز، از رونق بندر بابلسر کاسته شد.

شهرها و روستاهای بابلسر

بهنمیر و هادی شهر، شهرهایی هستند که خود از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. روستاهای اجاک سر، ارمیچ کلا، ازن آباد، اسفندیار محله، افراتخت، اوکسر، ایسی کلا، بابل پشت و بالا، احمد کلا بیشتر روستاهای بابلسر هستند.

خانه های گلی و چوبی روستاهای بابلسر 565636352635263

اقتصاد بابلسر

در این شهر شغل‌های مرتبط با گردشگری، از جمله هتل سازی، ویلاسازی، اجاره اقامتگاه و تفریحات آبی به عنوان مهمترین شغل‌ها شناخته می‌شوند. علاوه بر این، اخیراً صنعت در بابلسر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. در راستای ساختمان سازی های بسیار خرید ویلا و آپارتمان در شهر بابلسر به طرز چشمگیری در حال افزایش است . بیش از ۹۰ واحد صنعتی در حوزه تولید قطعات خودرو در این شهر فعالیت می‌کنند که باعث شده است که این صنعت به یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی شهر تبدیل شود. کشاورزی، شالیکاری و ماهیگیری نیز از جمله شغل‌های پررونق در بابلسر به حساب می‌آیند.

مهمترین بخش‌های اقتصادی شهربابلسر :

  • کشاورزی
  • شالیکاری 
  • ماهیگیری

شایکاری مردم پرتلاش بابلسر 54165263526352

آب و هوای بابلسر و بهترین زمان سفر

بابلسر مانند سایر شهرهای این منطقه، معتدل و مرطوب است. در روزهای گرم تابستان، هوای بابلسر شرجی و خنک است. در پاییز، هوای این شهر رو به خنکی می‌رود و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و بارش‌های فصلی نیز از اوایل آبان‌ماه شروع می‌شوند. در این فصل، رطوبت هوا به شدت کاهش می‌یابد. هوای زمستان در بابلسر بسیار سرد و همراه با بارش باران و برف است. اما در بهار، هوای این شهر بسیار دلچسب و خوشایند است و دمای هوا و رطوبت آن به تدریج افزایش پیدا می‌کند. بابلسر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در شمال کشور، جذابیت بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به دریا و طبیعت دارد در کل، آب و هوای بابلسر برای گردشگری در فصل بهار و تابستان بسیار مناسب است.

بهترین زمان سفر به بابلسر : 

  • بهار
  • تابستان

جاهای دیدنی و معروف بابلسر

منطقه گردشگری کرفون

کرفون در ۱۳ کیلومتری بابلسر در جاده ساحلی به سمت ساری قرار دارد. مسجدی با سبک معماری زیبا و دیدنی وجود دارد که به دلیل زیبایی آن، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله جاذبه‌های دیدنی دیگر کرفون، قلعهٔ بابلسر است که به دلیل قدمت و تاریخچهٔ آن، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. قلعه با فاصلهٔ کمی از سواحل دریا واقع شده و از نزدیک هم می‌توان به منظرهٔ زیبایی که این قلعه دارد، نگاه کرد.در کرفون می‌توان به تفریحاتی نظیر موارد زیر پرداخت؛

  • سوارکاری
  • ورزش‌های آبی
  • شنا
  • ماهیگیری
  • بازی‌های ساحلی 

رودخانه بابلرود

رودخانه بابلرود، یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات البرز در جنوب شهر بابل سر‌چشمه می‌گیرد. این رودخانه در مسیر خود، از شهرهای مختلفی عبور می‌کند و به سمت شمال حرکت می‌کند تا در نهایت به دریای خزر برسد. بابلرود یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابلسر است و در امتداد رودخانه، مکان‌های تفریحی و طبیعی زیادی قرار دارند. این رودخانه، شهر بابلسر را به دو ناحیه شرقی و غربی تقسیم می‌کند و در فصول گرم سال، به یک مقصد دل‌باخته برای تفریح و استراحت تبدیل می‌شود.

روخانه پر آب بابلرود 5465263526526

پل معلق فلزی بابلسر

پل معلق فلزی بابلسر، یکی از علامت‌های بارز شهر بابلسر است. این پل در سال ۱۳۱۳ قبل از جنگ جهانی دوم، توسط یک تیم مهندسی آلمانی و سوئدی بر روی رودخانه بابلرود ساخته شد. با طول حدود ۸۰ متر، عرض ۸ متر و ارتفاع ۱۶ متر، این پل یکی از اولین پل‌های ماشین‌روی ایران است و بخش غربی شهر بابلسر را با بخش شرقی آن پیوند می‌دهد.

دریاچه خشک آب

دریاچه خشک آب بابلسر یا همان “دریاچه سد بابلسر“، در اثر ساخت سد بر روی رودخانه سیمره در دهه ۱۳۵۰ به وجود آمده است. طول دریاچه حدود ۳۰ کیلومتر و عمق آن در برخی نقاط به بیش از ۲۰ متر می‌رسد. این دریاچه به عنوان یکی از مهمترین منابع تأمین آب شرب و آبیاری در شمال ایران شناخته می‌شود و به عنوان یکی از بزرگترین سدهای خاکی ایران در نظر گرفته می‌شود

غذاهای محلی بابلسر

  • خورشت انار پیچ : این خورشت از گوشت گوسفند، انار ترش، لوبیا سفید، پیاز، سیر، زردچوبه و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود.
  • ماهی خورشت: ماهی خورشت به صورت تند یا شیرین با سبزیجات و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و با برنج سفید سرو می‌شود..
  • شلمه: غذایی سنتی با استفاده از لپه، سیر، پیاز، نعناع و گوشت تهیه می‌شود. شلمه به صورت غلیظی سرو می‌شود و با نان تنوری معمولاً می‌خورند.

انار پیچ غذای محلی بابلسر و سفره ی رنگی 6565252

ارسال دیدگاه