اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی چیست | توضیحات و شرایط در قرارداد

19 تیر 1402
0 دیدگاه
شرایط اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی 776676866868

اخیراً شاید تصمیم گرفته‌اید زمینی در منطقه شمالی یا یک ویلا در یکی از بهترین شهرهای شمال کشور خریداری کنید.در این معامله، طرفین قرارداد باید در حضور مشاوران املاک و تیم حقوقی، قرارداد ملک را مورد بررسی قرار داده و پس از توافق، معامله را انجام دهند. با این حال، شاید تا به حال شنیده باشید که برخی قراردادها حتی پس از امضا و انجام مراحل قانونی، با شکست مواجه می‌شوند و یکی از طرفین یا هر دو طرف معامله، درخواست فسخ قرارداد را می‌دهند. با توجه به اینکه شرایط برای بستن قراردادها متفاوت هستند، در این مقاله قصد داریم درباره اقاله یا تفسخ معامله صحبت کنیم.

معنای اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی 888676787687877

اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی به چه معناست؟

مسئله این است که بعد از انجام معامله، طرفین یا یکی از آن‌ها ممکن است تصمیم به فسخ قرارداد بگیرند. با این حال، قوانین ممنوع می‌کنند که بدون دلیل قانونی منطقی، این کار را انجام دهید، زیرا این می‌تواند ضرری را برای طرف مقابل به همراه داشته باشد. بنابراین، برای فسخ قرارداد شرایط خاصی وجود دارد.در واقع، فسخ قرارداد به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  •  افشای عیب قرارداد: گاهی اوقات پس از عقد قرارداد، یکی از طرفین متوجه مشکلات قانونی در قرارداد می‌شود. به عنوان مثال، پس از خرید زمین یا ویلا در منطقه شمال، ممکن است متوجه شوید که سند ملک مشکل دارد و فروشنده یا مشاوران املاک این موضوع را در اختیار شما قرار نداده‌اند. در این صورت، شما می‌توانید به صورت قانونی اقدام کرده و بدون تحمیل هزینه‌های بیشتر، قرارداد را فسخ کنید.

بیشتر بخوانید : 10 نکته مهم در تنظیم سند ملک

  •  اقاله یا تفسخ توافق: نوع دیگر فسخ قرارداد، اقاله یا تفسخ توافق نامیده می‌شود. ممکن است به هر دلیلی، طرفین تصمیم بگیرند بدون رفتن به مراجع قانونی، قرارداد را فسخ کنند. این نوع فسخ با رضایت طرفین انجام می‌شود و به آن اقاله یا تفسخ توافق می‌گویند. تفسخ توافق به صورت دوجانبه صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد که دو نفر با همکاری یکدیگر، این کار را انجام می‌دهند. بنابراین، اقاله یا تفسخ توافق با یک توافق دوجانبه برای فسخ قرارداد انجام می‌شود.

شرایط اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی 776676866868

میزان جریمه اقاله یا تفاسخ قرارداد

احتمالاً با توجه به تعریفی که برای اقاله قرارداد ملکی ارائه دادیم، شما ممکن است فکر کنید تفاسخ قرارداد ملکی هیچ گونه خسارت یا جریمه‌ای را به همراه ندارد. اما باید بدانید که این تصور کاملاً اشتباه است و در مورد تفاسخ قراردادهای ملکی، همچنان می‌تواند به مسائلی مانند جریمه و خسارت اشاره شود. بسته به نوع قرارداد، روش پرداخت جریمه و خسارت ممکن است متفاوت باشد.

جریمه تفاسخ در قرارداد خرید و فروش

زمانی که قرارداد خرید و فروش توسط مشاوران املاک تنظیم می‌شود، می‌تواند حق پشیمانی در قرارداد معامله مطرح شود. به عنوان مثال، ممکن است بازه زمانی مشخصی برای پشیمانی توافق شده باشد و طرفین تنها می‌توانند در آن بازه زمانی نظر خود را برای لغو قرارداد اعلام کنند. همچنین، در قرارداد مشخص می‌شود که اگر یکی از طرفین از معامله منصرف شود، مبلغی به عنوان جریمه باید به طرف مقابل پرداخت شود.

جریمه تفاسخ در قرارداد اجاره

همچنین، تفاسخ قرارداد اجاره نیز ممکن است مورد نظر باشد. بعد از انعقاد قرارداد اجاره، ممکن است یکی از طرفین تصمیم به لغو قرارداد بگیرد. به همین دلیل، مشاوران املاک در قراردادهای اجاره میزان جریمه تفاسخ قرارداد را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، ممکن است تعیین شود که در صورت پشیمانی هر یک از طرفین، جریمه‌ای به میزان یک یا حداکثر دو ماه اجاره به طرف مقابل پرداخت شود.”

شرایط اقاله یا تفاسخ قرارداد

  • همان‌طور که اشاره شد، اقاله تنها با رضایت هر دو طرف قابل انجام است. بنابراین، در روز مقرر برای تفاسخ قرارداد ملکی، حتماً هر دو طرف باید به صورت کتبی رضایت خود را اعلام کنند.
  • هیچ اجباری برای دو طرف برای اقاله قرارداد وجود ندارد. در صورتی که یکی از طرفین به دلایلی مانند بیماری یا حتی فوت قادر به حضور نباشد، وکیل یا قیم یا یکی از وراث می‌تواند به جای او برای اقاله قرارداد حضور یابد.
  • دلیل تفسخ قرارداد باید به طور کامل مشخص و در معامله به صورت کتبی ثبت شود.

جریمه اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی 87786678886556

 

 

ارسال دیدگاه