زندگی لاکچری و سالم در دل طبیعت با سبک بیوفیلیک در ویلاهای مازندران

18 دی 1401
0 دیدگاه

سبک بیوفیلیک در معماری داخلی چیست؟ چه مزایایی دارد؟ آخرین باری که برای پیاده روی طولانی در طبیعت رفتید را به خاطر دارید؟ احتمالاً شادی و آرامش را تجربه کرده اید. حال اگر بتوانیم همان اثرات فیزیکی، روانی و عاطفی طبیعت را در محیط های کاری خود اجرا کنیم چه می شود؟ بیایید ببینیم علم پشت این فلسفه طراحی چیست و چرا  از آن در فضای زندگی خود استفاده می کنند؟ زندگی ماشینی و زندگی درکلان شهرها با استرس های زیاد نیز سبب شده تا افراد زیادی نیز از طبیعت نیز بهره نبرند. به همین بابت این نیاز مبرم موجب شده خیل عظیمی نیز به فکر خرید ویلا و آپارتمان در سرخرود یا خرید ویلا و آپارتمان در محمودآباد باشند.

یک حرکت طراحی با الهام از طبیعت

یکی از بزرگترین معماران تمام دوران، فرانک لوید رایت، گفت: “طبیعت را مطالعه کنید، طبیعت را دوست داشته باشید، به طبیعت نزدیک شوید. هرگز شما را ناکام نخواهد گذاشت.» او این فلسفه را به سازه های هماهنگ با بشریت و محیط آن ترجمه کرد، چیزی که او آن را «معماری ارگانیک»یا سبک بیوفیلیک می نامند. بیوفیلیا اصطلاحی است که توسط روانکاو آمریکایی آلمانی الاصل اریک فروم ابداع شد و بعدها توسط زیست شناس، طبیعت شناس آمریکایی و نویسنده برنده جایزه پولیتزر، ادوارد او. ویلسون، رایج شد. این اصل طراحی ارگانیک و الهام گرفته از طبیعت به آرامی به یک جنبش تبدیل شد و طراحی بیوفیلیک متولد شد. استفان آر. کلرت، نویسنده «طراحی بیوفیلیک: نظریه، علم و عمل زنده کردن ساختمان‌ها»، طراحی بیوفیلیک را به عنوان «رویکردی که ارتباط  بین مردم و طبیعت را در ساختمان‌ها و مناظر مدرن تقویت می‌کند» توضیح می‌دهد.

یکی از دلایل اصلی افزایش محبوبیت طراحی بیوفیلیک، مزایای سلامتی آن است. اما طبق مطالعات گردآوری شده، آنها مزایای زیر را ارائه می دهند:

  • کاهش سطح استرس
  • بهره وری بیشتر
  • کاهش روزهای بیماری و غیبت
  • جذابیت بالاترنما و دکوراسیون داخلی
  • کاهش آلودگی و هوای پاک تر
  • سطوح نویز کمتر
  • تقویت خلاقیت

آنچه اهمیت دارد این است که طراحی با عناصر طبیعی مزایای سلامتی ملموسی را برای کارکنان در یک محل کار به ارمغان می آورد. چند گیاه نه تنها ظاهر را بهبود می بخشند، بلکه هوا را تمیز ، بهره وری را افزایش و استرس را کاهش می دهند.

بیوفیلیک495485468546854854

عوامل مهم در سبک بیوفیلیک

  • وجود گیاهان

خوشبختانه امروزه گیاهان از اجزای اصلی در هر خانه و دکوراسیون داخلی نیز شناخته می شوند  چراکه نه تنها به زیبایی محیط  کمک می کند بلکه می تواند به افزایش راندمان کاری کارکنان و تلطیف روحیه اعضای خانواده نیز کمک کند . پس برای این کار گیاهانی را که دوست دارید در  بخشی از خانه قرار دهید تا بتوانید هم سلامت روح و فکر خود را تضمین کنید و هم به زیبایی خانه خود کمک کنید .

  • نور

نور طبیعی زندگی بخش است نه تنها برای گیاهان بلکه برای سلامت روان انسان. یکی از موارد بسیار مهم برای تکمیل سبک بیوفیلیک نور است پس  آن را به گیاهان خود بتابانید. معمولا  برای این کار  شما احتیاج به پنجره های بزرگ و نور گیر دارید تا بتوانید از نور طبیعی کمال استفاده را ببرید  سعی کنید از پرده های نازک استفاده کنید  .

  •  رنگ های موجود در سبک بیوفیلیک

رنگ ها در دکوراسیون داخلی حرف اول را می زنند . به همین بابت در سبک بیوفیلیک  رنگ هایی انتخاب می شود که  در طبیعت یافت می شوند این رنگ ها به تکمیل این سبک کمک کرده و زیبایی تمام عیاری را خلق می کند.

  • متریال های طبیعی

استفاده از متریال  طبیعی در دیزاین خانه می تواند دکوراسیون ایده آل  را خلق کند و آن را از دیگر سبک های دکوراسیون داخلی خانه نیز متمایز کند.  شما می توانید از مبل های چوبی ، پارکت های چوبی و سنگ نیز کمک بگیرید.

  •  آب 

صدای جریال آب آرامش بسیار زیادی را به محیط اطراف می بخشد  . آب در سبک بیوفیلیک نقش بسیار مهمی دارد اما  به شرط آنکه طوری طراحی شود که از مصرف بی رویه آب نیز جلوگیری شود.

بیوفیلیک 498596855468569

دکوراسیون اتاق های ویلا با سبک بیوفیلییک

با ما همراه باشید تا برای شما هر یک از بخش های خانه را به صورت جداگانه با سبک بیوفیلیک نیز طراحی کنیم :

اتاق نشیمن

می دانید که از اشتباهاتی که این روزها در دکوراسیون داخلی خانه نیز رخ می دهد استفاده از پرده های تجملاتی است که سبب عدم عبور  نور طبیعی در داخل خانه نیز می شوند اما باید بگوییم که در این سبک  پرده ها بسیار نازک هستند و یا حتی  پرده ای بکار نمی رود . استفاده از گل و تابلو هایی با نقش طبیعت  می تواند از گزینه های کار آمد در اتاق نشمین باشد . برای زیبایی بیشتر اگر بودجه ی کافی برای این کار در نظر گرفته اید می توانید از دیوار سبز در  نشمین ویلا در مازندران خود نیز بهره بگیرید  .

اتاق خواب

یکی از اجزای اصلی اتاق خواب ، تخت خواب است شما می توانید ملحفه های آن را از جنس ابریشم ، پنبه و بامبو انتخاب کنید  استفاده از گلدان های حصیری ، مبل چوبی و حصیری ، کتابخانه چوبی  و… می تواند  اتاق خواب شما را به سبک بیوفیلیک نیز نزدیک تر نماید .

حمام وسرویس بهداشتی

شما می توانید این سبک را حتی در حمام خود نیز طراحی کنید . با چوب های فراوری شده  قسمت هایی از حمام خود را با چوب کار کنید و  سپس با گذاشتن چند گلدان زیبایی آن را چند برابر کنید.

اهمیت طراحی بیوفیلیک امروزه

طراحی بیوفیلیک ایده شهر را به عنوان ترکیبی از شهرسازی، تکامل، فناوری و محیط طبیعی تجلیل می کند. ما را قادر می سازد تا طبیعت را تجربه کنیم و بخشی از آن را احساس کنیم، حتی در شلوغ ترین شهرها، به جرات می توان گفت، به دلیل ارتباط درهم تنیده ما با طبیعت، طراحی بیوفیلیک به یک استاندارد در طراحی تبدیل خواهد شد. 

 

ارسال دیدگاه