آشنایی با تاریخچه شنیدنی و کهن شهر فریدونکنار

24 بهمن 1401
0 دیدگاه
تاریخچه فریدونکنار 5648651545312

اگر اهل سفر و آشنایی با شهرهای خوش آب و هوای و توریست خیز هستید، مسلما می دانید که فریدونکنار در چه رتبه ای واقع شده است. فریدونکنار دارای تاریخچه شنیدنی و کهن است که اگر پای سخنان بزرگان ساکن این شهر بنشینید از شنیدن آن سیر نخواهید شد. فریدونکنار یکی از شهرستان های استان مازندران در شرق است که به عنوان در زمره زیباترین شهرهای ساحلی مازندران قرار گرفته است. اهالی این شهر از قومیت تبری هستند و به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

تاریخچه فریدونکنار

این شهر در واقع تا پیش از سال 1320 روستای فری کنار بوده و پس از سال 1320 تا دهه 1370 در تقسیمات سیاسی کشور به دهستان در شهرستان بابل تبدیل شد. در همان دهه 1370 نیز به بخشداری تبدیل شده و پس از آن نیز در سال 1386 به عنوان شهرستان شناخته شد. این شهر به دلیل داشتن بارندگی بسیار و آب و هوای معتدل خزری دارای پوشش گیاهی و خاک حاصلخیز است و برای کاشت برنج و حبوبات بهترین منطقه به حساب می آید. آب بندان های این شهرستان توانسته آب و هوای معتدل را برای این شهرستان پدید آورد. از همین رو این شهرستان به یکی از زیستگاه های پرندگان مهاجر من جمله درنای سیبری است. این شهرستان دارای ارتفاع متوسط حدود _13  متر از سطح دریا می باشد.

تاریخچه فریدونکنار 156465435112065

جمعیت شهرستان فریدونکنار

در کتاب های تاریخی گفته می شود که فریدونکنار، به همین نام نیز خوانده می شود. طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 صورت گرفته است این شهرستان دارای جمعیتی برابر 38154 نفر می باشد.

گذشته شنیدنی تاریخچه و نامگذاری آن

شهرستان فریدونکنار در گذشته فری کنام نام داشته و از دو بخش مرکزی و دهفری تشکیل شده است. برخی ها بر این باورند که این شهرستان از آن جهت فری کنار خوانده می شود که فریدون جم یکی از نیبره های جمشید این منطقه را پیدا کرده است. در مقابل به گفته برخی دیگر نیز پادشاه کیانی شخصی با نام فریدون بود که روزی سوار بر کشتی شده و قصد ساخت بنایی در این شهر داشته و به ساحل این منطقه مراجعه کرده است.

به طور کلی می توان گفت نبرد فریدون و ضحاک: فریدونی که بر علیه ظلم برخاست و پادشاهی ستمگر را به مبارزه دعوت کرد. فریدون یکی از اساطیر ایران و نماد مبارزه با ظلم بعد از مقابله با ضحاک، مرزهای جنوبی ساحل خزر را تحت سلطه خود در می آورد. از آن زمان این منطفه فریدونکنار نامیده شد.

اقتصاد مردم فریدونکنار

اقتصاد مردم این شهرستان بیشتر بر پایه کشت برنج و فروش آن صورت می گیرد. از برنج های محبوب و مرغوب این منطقه می توان به برنج طارمی اشاره کرد که در شمال  کشور حرف اول را می زنند.

تاریخچه فریدونکنار 6546546835132123120

 

 

ارسال دیدگاه