آداب و رسوم مازندران رسم و رسوم منحصر به فرد ایران

2 اسفند 1401
0 دیدگاه
آداب و رسوم مازندران 057894653212

مازندران از استان های قدیمی با تاریخ چند هزار ساله به شمار می رود که غارهای متعدد مانند غار هوتو و آثار تاریخی در شهر های گوناگون مانند گوهر تپه، گواهان این ادعا هستند. این استان با مردمانی خونگرم و آداب رسوم های متنوع می باشد. با توجه به قدمت و تاریخ دیرینه این منطقه یقینا باید بدانید که اقوام و آیین های مختلفی در این سرزمین زندگی می کرده اند که هر کدام برای خود خصوصیات جالب و منحصر به خودشان را دارا می باشند. اگر شما هم از عاشقان این شهر می باشید و سعی دارید با آداب و رسوم مازندران نیز آشنا شوید. با ما تا انتها همراه شوید.

سرخرود دیدنی ترین شهر ساحلی مازندران

سرخرود شهری ساحلی از  توابع محمودآباد، شهر برج های ساحلی ایران به دلیل وجود جاذبه های دیدنی بسیار زیاد و همچنین امکانات رفاهی بالا نیز از  شهر های محبوب در سرمایه گذاری ملک و املاک نیز به شمار می رود. خرید ویلا و آپارتمان در سرخرود، خرید ویلا ساحلی در سرخرود از جمله گزینه های پرطرفدار در خرید و فروش ملک نیز به شمار می رود.

آداب و رسوم مازندران که در هیچ کجای دنیا دیده نمی شوند

آشنایی با آداب و رسوم هر منطقه جذابیت های خاص خودش را دارد.  با توجه به قدمت و تاریخ دیرینه ایران یقینا باید بدانید که اقوام و آیین های مختلفی در این سرزمین زندگی می کرده اند که هر کدام برای خود خصوصیات جالب و منحصر به خودشان را دارا می باشند. آشنایی با آداب و رسوم هر منطقه جذابیت های خاص خودش را دارد.

آداب و رسوم مازندران 089764532

  • نوروزخوانی:

نورزو خوانی از جمله آداب و رسوم مهم مازندران محسوب شده که نوروز خوانان، پانزده روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز به داخل روستاها می آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می دهد.

  • جشن نوروز ماه :

مردم مازندران در اواسط مرداد ماه جشنی به نام نوروز ماه دارند وقتی که اولین محصول برنج زودرس رسید بعد از جمع آوری و درو با همان برنج غذا درست می کنند و درخارج از روستا جشن پایان کار می گیرند. این مراسم دست مانند سیزده به در است و اعتقاد دارند که این روز را حتما” باید بیرون از روستا به سر برد در واقع این جشن یک نوع سپاسگزاری به درگاه خداوند است.

  • آیین سنتی ۲۶ عید ماه:

آیین ویژه سنتی ۲۶ عید ماه طبری هر سال در تاریخ ۲۸ تیرماه شمسی در بیشتر روستاهای استان برگزار می شود. در روستای امامزاده حسن سوادکوه این مراسم با آداب خاصی انجام می شود این رسم به جشن مردگان نیز معروف است. بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه حاک پادشاه را سرنگون می کند مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته ها به یکدیگر اطلاع می دهند. و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی می دارند.

  • مراسم تمنای باران :

از دیگر آداب و رسوم مازندران  مراسم تمنای باران بوده است.  از آنجا که اساس معیشت و کشاورزی بر پایه آب است، بنابراین کم و یا زیاد بودن باران و آب مشکلاتی را ایجاد می کند. اگر باران کم ببارد و دچار کمبود آب بشوند مراسم خاصی را به جای می آورندتا خداوند دعای انها را مستجاب کرده وباران بفرستد.مراسمی که برای تمنای باران دارند به این شرح است : اهالی روستا همگی به امامزاده مسجد یا میدان بزرگ روستا و یا خارج از روستا می روند دعا می کنند و ملا یا سید گوشه ای از جلد قرآن را خیس می کند یا منبر را به این نیت که باران بیاید، با گلاب می شوید.

آداب و رسوم مازندران 0874651321251

  • مراسم باران خواهی :

یکی از مراسم رایج به هنگام خشک سالی مراسم باران خواهی است . به زبان محلی این مراسم را شیلون یا شیلان می نامند. به این منظور ابتدا از اهالی محل مواد اولیه برای پخت شیر و برنج و یا آش مورد نظر آن ها جمع آوری می شود در روز معین اهالی در مکان مقدسی مانند مسجد، تکیه ، امامزاده و یا در اطراف درخت مقدس جمع می شوند و پس از پخت آش به وسیله زن های محل، مراسم دعا وروضه خوانی انجام می شود و از خداوند طلب باران می کنند.

  • گرفتن ماه و خورشید :

گرفتگی ماه و خورشید را تاریکی می نامند و معتقدند که اژدهایی جلوی آن را گرفته است در این حالت برای رهایی و برطرف شدن تاریکی از ماه به پشت بام ها می روند بر ظرف مسی می کوبند و با تفنگی تیراندازی می کنند که از جمله آداب و رسوم جالب مازندران نیز می باشد .

  • گهواره بندی :

در بیشتر نقاط شهری و روستایی استان رسم بر این است که در دهمین روز تولد نوزاد عده ای از بستگان و آشنایان برای صرف ناهار دعوت شوند پس از صرف ناهار و چای و شیرینی مادر بزرگ و یا قابله کودک را در گهواره می بندند در بعضی مناطق اگر نوزاد فرزند اول باشداین وظیفه را مادر بزرگ طرف مادری به عهده می گیرد سپس مدعوین پولی به عنوان هدیه در گهواره طفل می گذارند.در بعضی از روستاهای شهرستان نور پس از خوابانیدن نوزاد در گهواره، بستگان طرف مادری نوزاد، روی گهواره گردو یا نبات می شکنند و یا گهواره را چند بار به شدت تکان می دهند این کار به این دلیل انجام می شود که اگر در طول زندگی بین پدر و مادر نزاعی رخ داد گوش طفل به سر و صدا عادت کرده باشد.

  • دندان سری :

یکی از مراسم دوران کودکی مراسم دندان سری است که همزمان با ظاهر شدن اولین دندان های طفل برگزار می شود. در این مراسم مادر کودک شیر برنج یا آشی که انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد می پزند و کاسه ای از اش را به خانه فامیل ها و دوستان می دهد معمولا رسم است که افراد هنگام پس دادن کاسه، هدیه ای در آن می گذارند.

 

ارسال دیدگاه