روستای جزین | آدرس دقیق + جاهای دیدنی روستای جزین

17 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه

هر گام از خاک سرسبز و پربار استان فراگیر مازندران، با زیبایی و تازگی فراوانی پر شده است. سفر به این استان احساس بی نظیری از لذت و شادابی به ارمغان می‌آورد. همه شهرها، همه روستاها و همه جنگل‌های این استان دلنشین و زیبا هستند و هر نقطه‌ی آن وسوسه‌انگیز است. روستای جزین، از جمله توابع شهر معروف و محبوب شهر فریدونکنار، یکی از روستاهای سرسبز، جذاب و دل‌نشین است. این روستا، بخشی از بهشتی به نام مازندران است. بدون شک می‌توان گفت که جزین، یکی از مکان‌های دیدنی برجسته در مازندران است.

روستای جزین از نمای دور 45210252
روستای جزین در فریدونکنار از نمای بالا

جمعیت روستای جزین

روستای جزین در شهر فریدون‌کنار واقع شده و جزء بخش دهفری محسوب می‌شود. طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۱ نفر بوده است.

موقعیت جغرافیایی روستای جزین

روستای جزین در شهرستان فریدون‌کنار، از شمال به روستای کلاگرسرا، از جنوب به مزارع کشاورزی، از شرق به روستای زاهدکلا و از غرب به روستای بی‌نمد و طوله‌سرا واقع شده است.

مسیر های دسترسی روستای جزین

بعد از روستای طوله سرا، در کیلومتر ۹ جاده فریدونکنار به آمل، جاده خط جدید-جاده کریم کلا قرار دارد.

ماشین در حال عبور از جاده ی فریدونکنار 54213524
عبور دو ماشین از جاده ی سر سبز فریدونکنار

ویژگی های روستای‌جزین

روستای جزین، با داشتن یکی از زیباترین سده‌بندان‌ها در کنار جنگلی به وسعت ۳۲ هکتار، از جاذبه‌های دیدنی برجسته است. این روستا به عنوان یک مقصد گردشگری با تمرکز بر تفریح و طبیعت‌گردی معرفی می‌شود.

این روستا دارای 110 خانه است که شامل 20 واحد با قدمت 50 سال و یک واحد با قدمت 100 سال است. مساحت آب‌بندان 72 هکتار است و عرض تاج آن بین 8 تا 10 متر است. در کنار آب‌بندان، رودخانه‌ای وجود دارد که منبع تغذیه آب‌بندان را تشکیل می‌دهد. به دلیل وجود پرورش ماهی در آب‌بندان، نمی‌توان آن را تخریب کرد و بنابراین مشکلاتی برای آن ایجاد شده است. سالانه آب‌بندان با قیمت 110 میلیون تومان اجاره داده می‌شود. بر اساس گفته دهیار روستا، سالانه معادل 5 میلیون تومان هزینه برای پمپاژ آب‌های سطحی به آب‌بندان پرداخت می‌شود.

جاده دسترسی به آب بندان خاکی و در فصول بارانی بسته است. منبع تامین آب بندان از رودخانه است که از خرداد ماه تعطیل می شود.

آب بندان روستای جزین 452212555
آب بندان روستای جزین

مشاغل در روستای جزین

با توجه به مزایای آب بندان، پارک جنگلی و مزارع سرسبز، روستاییان در کنار فعالیت های کشاورزی و شالیکاری، با اجاره خانه هایشان به گردشگران نیز درآمد کسب می کنند که باعث رونق و پیشرفت اقتصادی روستا شده است.

در جهت جنوبی این روستا، یک پارک جنگلی و یک آب‌بندان وجود دارد که آب لازم برای این زمین‌ها را تأمین می‌کند. جمعیت روستا علاوه بر کشاورزی، به پرورش دام و طیور نیز مشغول هستند و برای تأمین غذای خود و خانواده‌شان از آن استفاده می‌کنند. این کار در اکثر روستاهای مازندران معمول است و به عنوان یک منبع خودکفایی محسوب می‌شود.

اغلب مردم روستای جزین در نزدیکی خانه‌های شخصی خود در شهر فریدون‌کنار در حیاط خود میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی، درختانی مانند سیاه‌ریشه و میوه‌های تابستانی مانند شلیل، شبرنگ، هلو، انجیر، آلوچه، سبزی‌هایی مانند ترب، اسفناج، نعناع، شاهی، گشنیز، تره و صیفی‌جاتی مانند گوجه، بادمجان، خیار، کدو، کدوسبز، فلفل شیرین و تند کشت می‌کنند.

افراد فعال در صنایع تولید و پرورش این محصولات، با ایجاد بازارچه‌های محلی، محصولات خود را به فروش می‌رسانند و به عنوان مزیت اقتصادی این منطقه، درآمد قابل توجهی به دست می‌آورند. بازارچه‌های محلی هفتگی در مکان‌های مشخصی برگزار می‌شوند. همچنین، زنان این روستا در تمام زمینه‌ها با مردان خود همکاری می‌کنند و به عنوان همسران شایان احترام خود در جامعه، به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند. ضمن اینکه، برخی از خانم‌های این روستا به کسب‌وکارهای فضای مجازی روی آورده‌اند و علاوه بر فعالیت در بازارچه‌های ملی، در این زمینه نیز فعالیت می‌کنند.

دامپروری در روستای جزین
دامپروری، یکی از مشاغل مردمان روستای جزین

آب‌وهوای روستای جزین

هواشناسی روستای جزین در شهرستان فریدونکنار، مدیترانه‌ای و ملایم است که کاشت محصولات زراعی را آسان می‌کند.

بهار با گل‌های زیبا و آب‌وهوای ملایم، بهترین زمان برای بازدید از مناظر زیبای این منطقه است.

تابستان با کشت برنج و هوای گرم، حس خوبی را به بازدیدکننده القا می‌کند.

پاییز با هوای معتدل و رنگارنگ شدن درختان، حس آرامش بخشی را به مخاطبان القا می‌کند.

زمستان سرد با بارش باران و برف، قبل از فصل بهار با سبز شدن دوباره گیاهان، حس خوبی را در افراد ایجاد می‌کند.

 

پارک ماشین ها در کناردریاچه روستای جزین 54512521
پارک ماشین ها در کناردریاچه ی خوش آب وهوای روستای جزین

جاذبه‌های گردشگری روستای جزین

روستای جزین شهرستان فریدون‌کنار در منطقه جنوبی واقع شده و به دلیل آب‌وهوای خزری معتدل، منطقه‌ای مناسب برای کشت انواع محصولات زراعی است. در این روستا، تالاب، پارک جنگلی و زمین‌های کشاورزی فراوانی وجود دارد و در فصول پاییز و زمستان، به دلیل پذیرایی پرندگان مهاجر، جزین مقصد بسیاری از علاقه‌مندان به مشاهده پرندگان می‌باشد. وجود اب بندان و پارک جنگلی زیبا در اطراف روستا، فضایی زیبا و دلنشینی را برای گردش و گذران اوقات فراغت فراهم کرده است.

درختان سرسبزدر کنار دریاچه روستای جزین 54125521
جنگل سر سبز در کنار دریاچه روستای جزین
پارک جنگلی روستای جزین

جنگل جزین یکی از مناطق بکر و سبز شهرستان فریدون‌کنار است که هر ساله گردشگران و توریست‌ها را به خود جذب می‌کند. ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری، یکی از راه‌های موثر برای جذب بازدیدکنندگان از سراسر کشور است که در جنگل جزین به خوبی محقق شده است. این جنگل هر ساله میزبان رویدادهای طبیعت گردی مانند روز سیزده‌بدر است.

جاری بودن رودخانه زیبا و وجود روستاهای کوچک در دل جنگل، جذابیت خاصی را برای این منطقه ایجاد کرده است. در ایام عید، تعداد زیادی از گردشگران در این منطقه حضور می‌یابند و این جنگل دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی نیز می‌باشد.

 

ارسال دیدگاه