رهن بهتر است یا اجاره | قوانین حقوقی + مزایا

9 خرداد 1402
0 دیدگاه
رهن و اجاره کردن واحد مسکونی 54165412631263126

در شرایط گرانی مسکن، بسیاری از افراد توانایی خرید خانه را ندارند و یا ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در مورد دیگری سرمایه‌گذاری کنند. تفاوت اجاره و رهن خانه را باید درک کنیم. برخی از افراد معتقدند اجاره‌نشینی مزایای بیشتری نسبت به خرید خانه دارد و نیازی نیست تمام سرمایه خود را برای خرید خانه صرف کنند. اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند خانه کوچکی را بخرند و اجاره نکنند. همچنین، برخی دارای بودجه‌ای کافی برای خرید خانه هستند، اما به دلایل مختلف رهن آپارتمان را انتخاب می‌کنند.

سرمایه گذاری با رهن کردن خانه 45414163

رهن واحد مسکونی چیست؟

رهن خانه به معنای تحویل مبلغی به صاحب خانه قبل از سکونت در منزل است. معمولاً این مبلغ حدود یک پنجم ارزش کل خانه است. در ازای این مبلغ، مستأجر می‌تواند به مدت مشخصی در خانه ساکن شود. پس از پایان این مدت، رهن به صاحب خانه بازگردانده می‌شود.

اجاره واحد مسکونی چیست؟

در قرارداد اجاره، مستأجر به صاحب خانه مبلغی را ماهانه پرداخت می‌کند تا بتواند از واحد مسکونی استفاده کند. طبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره عقدی است که در آن مستأجر مالک منافع عینی واحد اجاره‌ای می‌شود. به صاحب خانه موجر و به مستأجر اجاره کننده واحد مسکونی، عین مستأجره گفته می‌شود.

رهن و اجاره واحد مسکونی یعنی چه؟

ترکیب رهن و اجاره یک روش متداول برای به دست آوردن خانه مسکونی است. در این روش، مستأجر علاوه بر پرداخت اجاره ماهیانه، مبلغی به عنوان پیش پرداخت به موجر می‌ دهد. این روش از یک سو، فشار مالی بر متقاضیان خانه برای تهیه مبلغ بالای رهن را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر، موجر اطمینان بیشتری برای دریافت اجاره ماهیانه از مستأجر دارد.

مزایای رهن کردن واحد مسکونی

  • عدم نیاز به پرداخت ماهانه اجاره بها
  • مبلغ رهن بعد از تمام شدن مدت‌زمان قرارداد به مستاجر بازمی گردد.
  • در این روش امکان دارد که موجر پول پیش را خرج کرده باشد و نتواند آن را به مستإجر بازگرداند؛ بنابراین دست مستأجر برای تمدید قرارداد و تعیین میزان رهن و اجاره بازتر خواهد بود.

رهن و اجاره کردن واحد مسکونی 54165412631263126

مزایای اجاره کردن واحد مسکونی

  1. آزادی مالی بیشتر: با اجاره کردن واحد مسکونی، نیازی به سرمایه اولیه بزرگ برای خرید مسکن ندارید. این به شما امکان می‌دهد که سرمایه خود را در سایر بخش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، کسب و کار یا مصارف دیگر بهره‌ برداری کنید.
  2. پرداخت اجاره به صورت ماهانه: نیازی نیست فرد مستاجر هزینه را کامل و به صورت یکجا به موجر بپردازد.

مزایای رهن و اجاره واحد مسکونی

  1. مهم‌ترین مزیت روش رهن و اجاره این است که ویژگی های هر دو روشی که در بالا گفته شد، در آن جمع شده است.
  2. از یک سو، مبلغ هنگفتی نیاز نیست بپردازیم و از طرفی پولی که دست موجر داریم مجدد به ما بازمی‌گردد.
  3. در این روش مستاجر قدرت چانه‌زنی بیشتری برای تبدیل رهن و اجاره به یکدیگر دارد.

قوانین مهم در رهن و اجاره واحد مسکونی

۱. اولین و مهم‌ترین نکته برای انتخاب ساختمان، نبودن صاحب‌خانه در آن است. در خانه‌ای که صاحب‌خانه نباشد قطعا آزادی عمل مستاجر هم بیشتر است.

2. بهتر است محدوده خانه را نزدیک به محل کارتان انتخاب کنید.

3. سعی کنید خانه‌های نورگیر با سالن‌های مربع‌شکل را انتخاب کنید.

4. تعهدات نگهداری: در اجاره، موجر مسئولیت تعمیرات و نگهداری عمومی واحد مسکونی را بر عهده دارد. اما در رهن، مستاجر معمولاً مسئولیت تعمیرات و نگهداری را بر عهده دارد.

5. حقوق و تعهدات طرفین: قرارداد رهن و اجاره باید حقوق و تعهدات هر دو طرف، یعنی موجر و مستاجر را مشخص کند. این شامل حقوق مستاجر در استفاده از ملک، حقوق موجر در دریافت رهن و اجاره، و تعهدات هر دو طرف نسبت به نگهداری و حفظ ملک است.

6. می‌توانید از همسایه‌ها درباره اخلاق صاحب‌خانه سوال کنید.

ارسال دیدگاه