5 آثار تاریخی حیرت انگیز استان مازندران که از آن ها بی‌خبر بوده‌اید !!

12 شهریور 1401
0 دیدگاه
آثار تاریخی 54848674684

 

“برای آرامش و راحتی چشمانتان به جای خواندن به پادکست بالا گوش فرادهید”

_____________________________________________________________________________________________________________________

آثار تاریخی گنجینه های ارزشمند هر تمدن تاریخ و قدمت تاریخی هر شهر و دیار را مشخص می نمایند. مازندران نگین سبز ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و زیبایی های طبیعی فراوان، از دیرباز تاکنون همواره طی سال ها شاهد حکومت ها و لشکرکشی های فراوان بوده است. به همین بابت این استان پر از بناهای تاریخی بوده که شاید برخی از آن را تاکنون ندیده باشید. از طرفی دیگر  این استان در سال های اخیر  در کنار تمام زیبایی های خود بنا به دلیل ساخت و ساز  انواع ویلای شهرکی و مستقل ، آپارتمان های مدرن ساحلی و جنگلی و همچنین زمین های ارزشمند با کاربری های متعدد سبب شده تا متقاضیان زیادی، جهت سرمایه گذاری املاک به این شهر زیبا نیز جذب شوند. از جمله سرمایه‌گذاری هایی که در این منطقه صورت می گیرد در زمینه خرید برج ساحلی در مازندران ، خرید زمین در مازندران ، خرید و … می باشد که در دراز مدت سود بسیار بالایی را نیز برای سرمایه گذاران به ارمغان می آورد.

اما اگر شما هم از علاقه مندان آثار باستانی و قدیمی هستید؛ کوله بارتان را جمع کنید و یک روز خود را به تماشای اماکن و بناهای تاریخی مازندران اختصاص دهید. ما به شما قول می دهیم که برای چند لحظه از تمام از این عصر و زمان جدا می شوید و غرق در دنیای گذشته خواهید شد. با ما همراه باشید تا آثار تاریخی مازندران رویایی  را برای شما نیز معرفی نماییم.

 

آثار تاریخی 25684168516841

1.آتشکده آمل

اولین اثر تاریخی که قصد داریم آن را برای شما معرفی نماییم، آتشکده آمل است. آتشکده آمل همانطور از نامش پیداست ازآتشکده های مهم قرن نهم هجری شمسی (دوران ساسانیان) بوده که به دلیل قدمت همچنین معماری منحصربه فرد خود به عنوان نماد این قرن نهم نیز به حساب می آید. این بنا از آثار تاریخی شهر زیبای آمل است که  این روزها گردشگران بسیاری را نیز به خود جذب می کند.

این بنای تاریخی نیز آرامگاه  یکی از سرشناسان معروف ایرانی، نام “شمس الدین محمد بن محمود آملی” وده که به عنوان پزشک و دانشمند آن زمان شناخته می شد.

آتشکده آمل  به دلیل رونق و شکوفایی هنر و معماری آن زمان دارای استحکام وزیبایی خاصی بوده است. این آرامگاه شکل معماری زیبا و خاصی داشته به طوری که  قسمت فوقانی بدنه آن با مقرنس های تزیینی ساخته شده است، در حالی که از بدنه چهارگوش برخوردار است.

2.حمام اصفهانی واقع در ساری

حمام اصفهانی با قدمت تاریخی چند صد ساله  از آثار تاریخی دوران قاجاریه بوده که در سال 1384نیز به ثبت ملی نیز رسیده است. این بنایی آجری با سقف های گنبدی شکل در مرکز شهر ساری نیز نگاه هر فردی را رابه سمت خود جلب می کند. این بنا طوری طراحی شده که با طی چندین پله به طرف پایین وارد فضای رختکن می‌شویم و شاهد فضایی بسیار  قدیمی نیز خواهید بود.  جالب است بدانید که حمام اصفهانی با دریای خزر تنها 25 کیلومتر فاصله داشته و به این معناست که شما می توانید با خرید ویلای ساحلی در ساری نیز چند ساعتی را به تماشای این اثر تاریخی اختصاص دهید.

آدرس حمام اصفهانی : ساری، خیابان جمهوری، کوچه بازارنرگسیه واقع شده است.

_____________________________________________________________________________________________________________________

 

“برای آرامش و راحتی چشمانتان به جای خواندن به پادکست بالا گوش فرادهید”

_____________________________________________________________________________________________________________________

3.قلعه شاهان دشت آمل یاقلعه ملک بهمن :

یکی از زیباترین و عظیمترین آثار تاریخی شهرآمل قلعه شاهندشت در شهر لاریجان در حدود 70کیلومتری جنوب آمل قرار گرفته‌است. این بنا که در زمان ساخت نقش نگهبانی نیز داشته و در سال 1379 با قدمت تاریخی3000 ساله به عنوان اثر باستانی در آثار ملی و تاریخی نیز به ثبت رسیده است. قلعه ملک بهمن در ارتفاع 220  بر روی یکی از قله های رشته کوه البر قرار گرفته است و  دارای شگفتی های بسیاری است.  از شگفتی های آن ، مصالح بکار رفته آن است این قلعه با مخلوطی از سنگ ، ساروج و تخم مرغ، نوعی خاک و شیر ساخته شده که با وجود زلزله های چند ریشتری نیز ، دارای استحکام بسیار زیاد نیز می باشد.  قلعه از نگاه مهندسی، طراحی بسیار مورد توجهی دارد، به طوری که هیچ راهی برای ورود از اطراف قلعه ندارد و راه ورود به آن به صورت زیرزمینی بوده که اکنون نیز مسدود می باشد. تنها کوهنوردان با تجهیزات و رعایت تمام موارد ایمنی می‌توانند از قسمت دیواره جنوبی به داخل قلعه بروند.

آدرس قلعه شاهان دشت: برای رسیدن به قلعه و نیز آبشار شاهاندشت دو مسیر موجود است. مسیر اول به این صورت که قبل از شنگلده از طرف تهران، به جاده روستای شاهاندشت رفته و  در کنار رودخانه هراز خودرو را پارک کرده و حدود 45 دقیقه پیاده‌روی تا محل قلعه باقی است.

مسیر دوم که پر رفت و آمدتر است نیز با گذر از پل روستای وانا، به جاده روستای شاهاندشت می رسید  و  می توانید به پارکینگ شاهاندشت رفته  و از آنجا حدود 15 دقیقه پیاده‌روی به محل مورد نظر برسید.

آثار تاریخی 26468416874168

4.حمام شومیا محمودآباد

از دیگرآثار تاریخی استان مازندران، حمام شومیا بوده که در شهر توریستی محمودآباد قرار دارد.  تاریخ دقیق این حمام مشخص نبوده برخی معتقدند  به تاریخ دوران تیموریان باز می گردد که برخی نیز  اعتقاد دارند که مربوط به دوران قاجاریه است. نام این حمام تاریخی برگرفته از نام روستای شیونکده بوده که این حمام در این روستا نیز واقع شده است و بارها نیز مورد مرمت و بازسازی نیز قرار گرفته است.

 

5.قلعه مارکوه رامسر

قلعه مارکو جزو زیباترین و مهمترین آثار تاریخی مازندران است . به طور حتم این نام برای تمام کسانی که حتی یکبار هم به شهر زیبای رامسر سفر کرده اند نیز آشناست. قلعه مارکو با موقعیتی استراتژیک، جزو قلعه‌ای دفاعی و نظامی است که از قرن ۳ تا قرن ۸، این قلعه نیز ایفای نقش می نموده است.

وقتی از فراز تپه و از درون قلعه به مناظر اطراف می‌نگریم، دریای خزر، کوهستان البرز، رامسر و نمایی از تنکابن، همه در برابر دیدگان ما قرار می‌گیرد و  چشم‌اندازی را در که ایجاد می کندبسیار بی‌نظیر  بوده که سبب متمایز شدن آن می شود.

این قلعه روی کوهی ساخته شده است که به مارکوه شهرت داشت به همین خاطر  نام قلعه مارکوه برخاسته از موقعیت قلعه است. در مورد این کوه نظرات و روایات متفاوتی ذکر شده است. برخی این کوه را مقدس می‌دانند برخی نیز بر این عقیده‌ هستند که در گذشته‌های دور، معبدی مربوط به مذهب میترا در این کوه وجود داشته است. اگر قصد دارید تا روز متفاوتی  را برای خود وخانوادتان رقنم بزنید به طور حتم بازدید از قلعه مارکوه را در سفرخود داشته باشید.

آدرس : قلعه مارکوه در شهرستان رامسر، در مسیر جاده تلاسر

کلام آخر

موارد گفته شده تنها برخی از آثار تاریخی مازندران بودند که به آن‌ها اشاره کردیم. بناها و آثار باستانی بسیاری در کنار طبیعت بی همتای این استان قرار گرفته‌اند تا بهترین لحظات را برای مسافرین، گردشگران و ساکنین این خطه فراهم آورند. اگر قصد زندگی در ویلاهای مازندران را دارید، آشنایی با زیباترین مناطق مازندران برای اینکه هر چه بیشتر از مناطق این منطقه لذت ببرید، خالی از لطف نخواهد بود، در این صورت می‌توانید به صورتی هدفمند به گشت و گذار در این منطقه سرسبز بپردازید.

 

 

ارسال دیدگاه