5 آثار باستانی دیدنی در مازندران که نباید در سفر خود از دست دهید

22 دی 1401
0 دیدگاه

سفر به استان مازندران و تماشای طبیعت سرسبز و بی‌نظیر در تمام شهرها، دهکده‌ها و روستاها، همان چیزی است که گردشگران به دنبال آن هستند. آرامشی که در طبیعت مازندران به دست می‌آورند، مهم‌ترین عاملی است که افراد زیادی را به سرزمین‌های شمالی می‌کشاند. در کنار طبیعت سرسبز و زیبایی های مازندران، تماشای آثار باستانی مازندران می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز باشد؛ به ویژه برای آن دسته از مسافرانی که به تماشای آثار تاریخی و دنیای باستان شناسی، علاقه زیادی دارند، این مکان‌های تاریخی گزینه بسیار خوبی خواهد بود. به همین منظور تصمیم گرفتیم در این مطلب، پیرامون معرفی آثار باستانی مازندران در شهرهای مختلف این استان صحبت کنیم. به این ترتیب اگر تمایل دارید برای سفر به مازندران برنامه‌ریزی کنید، حتماً بازدید از آثار باستانی و تاریخی استان مازندران را در برنامه سفر خود قرار دهید.

*روستای افراسرا سرخرود کجاست ؟ جاذبه‌های گردشگری افراسرا شامل چه چیزهایی است؟ برای پاسخ به این سوالات، مقاله “روستای افراسرا سرخرود را بخوانید.

افراسرا 5848548548549685

معرفی آثار باستانی مازندران و مکان‌های تاریخی

1. سقانفارهای عبدالله آباد

سقانفارها آلونک یا اتاقک‌هایی هستند که معمولا در مازندران و در مجاورت حسینیه‌ها، مساجد و محوطه‌ی گورستان‌ها ساخته می‌شدند. سقانفار عبدالله ‌آباد از نوع اول است و یکی از جاهای دیدنی محمودآباد محسوب می‌شود. سقانفار مربوط به دوره‌ی قاجار است و به عنوان یکی از آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است. شما می توانید با خرید ویلا و آپارتمان در محمودآباد  از جاذبه های دیدنی محمودآباد به خصوص سقانفارها دیدن کنید.

2. تپه‎ های باستانی سرخ‌رود

از  دیگر جاهای دیدنی محمودآباد تپه‎های باستانی سرخ‌رود هستند. در بخش جنوبی سرخ‌رود دو تپه‌ی معروف به نام تپه‎‌های قلاکتی قرار گرفته است. قدمت این دو تپه باستانی به 200 سال می‌رسد و در زمان ساسانیان، به دست رومی‌ها به آتش کشیده شده‌اند. با توجه به علاقه‌ی گردشگران به این تپه‌های باستانی، مسئولان سرخ‌رود در تلاش هستند تا با ساختن موزه و فراهم کردن سایر امکانات رفاهی این منطقه را برای جذب توریست‌های بیش‌تر مرمت کنند.

3. قلعه شاهاندشت – شهر آمل

یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین آثار باستانی مازندران متعلق به  قلعه بسیار قدیمی با قدمتی حدود ۳ هزار سال است. قلعه شاهاندشت یا قلعه ملک بهمن، هم از نظر قدمت تاریخی و ارزشمند است و هم یکی از قلعه‌های بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود. محل دقیق این قلعه تاریخی در ۶۵ کیلومتری جنوب آمل در بخش لاریجان واقع شده است.

اگر قصد دارید برای تماشای قلعه شاهاندشت بروید، باید از یک ارتفاع حدود ۲۲۰ متری بالا بروید، چرا که بر بالای تخته سنگ‌های بزرگ، بر روی یک تپه، ساخته شده است. این بنای باستانی در طول تاریخ، محل حکمرانی دولت‌های بسیاری بوده است. اگر به بالا رفتن از صخره‌های سنگی علاقه دارید، حتماً تماشای این آثار باستانی مازندران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بر فراز این قلعه بایستید و منظره کوهستانی و روستاهای اطراف را تماشا کنید. تجربه‌‌ای که همانند آن را در پوسترها و عکس‌ها دیده‌اید!

آثار باستانی 4895496854968541985

4. پل دوازده چشمه شهر آمل

 

پل دوازده چشمه یکی دیگر از آثار باستانی مازندران در شهر آمل است که قدمت تاریخی آن به دوران شاه عباس صفوی باز می‌گردد. به دستور این پادشاه، پل دوازده چشمه بر روی رودخانه هراز در مرکز شهر آمل ساخته شد. برخی از قسمت‌های این پل در دوران قاجاریه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. طول پل دوازده چشمه، ۱۰۷متر و عرض آن حدود ۸ متر و ارتفاع آن حدود ۶ متر است.

5. برج سلطان زین العابدین در شهر ساری

یکی از آثار باستانی مازندران که از نظر قدمت تاریخی و معماری، یک شاهکار بی‌نظیر محسوب می‌شود، برج سلطان زین‌العابدین در ساری  است. این برج تاریخی به صورت یک گنبد هرمی شکل، با سطح مقطع هشت وجهی ساخته شده است. در نمای بیرونی برج در قسمت بالا می‌توانید آثاری از کاشی کاری را تماشا کنید. قدمت این برج تاریخی به حدود قرن نهم هجری باز می‌گردد.

ارتفاع این برج تقریباً ۲۰ متر است. معماری آن در مقایسه با سایر آثار باستانی مازندران در این گروه ویژه و منحصر به فرد است.اگر به دنیای باستان‌شناسی و تاریخ ایران در سرزمین باستان علاقه دارید، مطالعه و تماشای برج سلطان زین‌العابدین، معماری بیرونی و کتیبه‌های داخل برج برای شما جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه