معرفی 4 جاذبه بی همتای محمودآباد

18 بهمن 1401
0 دیدگاه

تپه های باستانی سرخرود

تپه‌های باستانی سرخ رود از جاذبه‌های دیدنی محمودآباد به شمار می‌آیند که به قدمتی بیش از ۲۰۰ سال برمی‌گردد. در بخش جنوبی این منطقه، دو تپه‌ی بزرگ به نام تپه‌های قلاکتی قرار دارند که در دوران ساسانیان توسط رومیان به آتش کشیده شدند. براساس مستندات تاریخی، قلعه‌ای به نام ماهانه بر روی این تپه‌ها وجود داشته است. تپه‌های قلاکتی به دلیل شکوه، زیبایی و عظمت خود با نام تخت جمشید مازندران شناخته می‌شوند. اگر سفری به مازندران و شهر محمودآباد دارید، حتماً به دیدن این تپه‌های باستانی سر بزنید.

اطلاعات بازدید از تپه‌های باستانی سرخ رود

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس تپه‌های باستانی سرخ رود: استان مازندران، شهر محمودآباد، جنوب سرخ رود، تپه‌های باستانی سرخ رود (قلاکتی).

تپه باستانی سرخرود 4165454158

تالاب سرخرود

در سفر به شهر سرخرود در محمودآباد، می‌توان از تالاب سرخرود بازدید کرد که یکی از بهترین مناطق گردشگری نزدیک به محمودآباد است. این تالاب در منطقه‌ای سرسبز و در اطراف آن، زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای مختلفی قرار دارد. هر ساله گردشگران زیادی از تالاب سرخرود بازدید می‌کنند، اما بهترین زمان بازدید از این تالاب، در فصل پاییز و ماه آذر است. در این فصل، از سال ۱۳۸۶، هزاران پرنده مهاجر در این منطقه زندگی می‌کنند و درصد بالایی از آن‌ها را قوهایی با نام قوهای فریاد کش تشکیل می‌دهند. همچنین پرندگان دیگری مانند اردک‌های وحشی، گنگ و غاز نیز در این تالاب زیست می‌کنند.

یکی از چالش‌های مهاجرت پرندگان به تالاب سرخرود، دکل‌های برق و کابل‌های فشار قوی در اطراف این منطقه بود که خوشبختانه با نصب نشانگرهایی با نام “برد بال”، از کشته شدن پرندگان توسط کابل‌های برق جلوگیری شد. اما در سال‌های اخیر، یکی از دغدغه‌های پرندگان، تامین غذایشان بود که به دلیل کمبود منابع غذایی در تالاب سرخرود، اکثر پرندگان به تالاب‌های دیگر مراجعه می‌کردند و همواره در معرض شکار قرار می‌گرفتند. اما به لطف تصمیم اداره حفاظت محیط زیست، هر ساله در فصل پاییز با توزیع گندم فراوان در اطراف تالاب، از شکار پرندگان مهاجر جلوگیری شد

جنگل اهلم

محمودآباد، یکی از شهرهای زیبای استان مازندران، روستای اهلم را در خود جای داده است. این روستا که از جمله قدیمی ترین روستاهای مازندران به شمار می رود، از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است.

برای رسیدن به روستای اهلم، باید از محمودآباد به سمت غرب حرکت کنید و وارد جاده محمودآباد – نور شوید. پس از 11 کیلومتر رانندگی در این جاده، به خشت سر نزدیک می شوید و تابلوی ورود به روستای اهلم را مشاهده می کنید.

جنگل بسیار زیبای روستای اهلم، در جنوب این روستا واقع شده و به عنوان یکی از مقاصد توریستی محمودآباد شناخته می شود. در این جنگل، صدها گونه گیاهی از جمله کرات، لرگ، ازار، نارون، گردو، راش، شیر دار، افرا، توسکال و … را مشاهده می کنید که بسیار دیدنی و جذاب هستند.

جنگل اهلم 48484158854

جنگل بونده

اینجا یک جنگل زیبا و دیدنی به نام جنگل بونده در روستای بونده واقع شده است. برای دیدن این جنگل، ابتدا باید از محمودآباد به سمت جاده نور بروید و پس از ۱۱ کیلومتر، تابلوی ورود به روستای اهلم را پیدا کنید. پس از ورود به اهلم، اگر به سمت جنوب ادامه دهید، به روستا و جنگل بونده خواهید رسید.

جنگل بونده در جنوب جنگل روستای اهلم قرار دارد و این منطقه به عنوان یکی از مقاصد توریستی پربازدید در محمودآباد شناخته می‌شود. اگر شلوغی در منطقه روستای اهلم به شما ناراحتی دهد، می‌توانید به جنگل بونده بروید که معمولاً آرامش بیشتری دارد.

جنگل بونده در روستای بونده به سمت جنوب به روستاهای کلوده، گلیرد و شومیا و به سمت شرق به روستاهای آزادمون و شرفتی مرز می‌زند. متأسفانه بخشی از جنگل بونده توسط سرمایه‌گذاران خریداری شده و به ویلا تبدیل شده است، اما با وجود صدها گونه گیاهی، درختان بلند قامت و طبیعتی بکر و زیبا، جنگل بونده به عنوان یکی از بهترین مناطق برای لذت بردن از طبیعت در محمودآباد شناخته می‌شود.

ارسال دیدگاه