روستای فیلبند کجاست ؟ جاذبه های دیدنی + بهترین زمان سفر

29 فروردین 1402
0 دیدگاه
روستای فیلبند در دل کوه 45465658758

فیلبند یکی از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است که در جنوب شرقی شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. در نیمی از سال، فیلبند با ابرها احاطه می‌شود و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند. همچنین، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند است که به دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، برای ساکنان تهران و اطراف آن محبوبیت بالایی دارد.شغل مردم روستای فیلبند، اکثراً کشاورزی و دامپروری است.

روستای فیلبند با بلندترین ارتفاع در حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. در گویش مازندرانی، این روستا را «فلبند» یا «فلبن» می‌گویند که به معنای خستگی و بند آمدن است و بر اساس گفته‌های اهالی، راه دشوار تردد به این روستا در گذشته، باعث این نام‌گذاری شده است. ییلاق این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف نیز محبوبیت بالایی دارد و در فصول گرم سال، بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره‌مند شوند. اما در فصول سرد، ساکنان روستا به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند و روستا خالی از سکنه می‌شود. این روستا به عنوان یکی از جاذبه های تماشایی مازندران شناخته شده که هرساله میزبان مسافران بسیاری است.

ارتفاعات روستای فیلبند 455665265

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند یکی از جاذبه‌های گردشگری بابل و از توابع شهرستان مازندران در شمال ایران است. این روستا در فاصله ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار دارد فاصله فیلبند تا پایتخت 187 کیلومتر است.  مسیر دسترسی به این روستا از جاده هراز و در مسیر فرعی به‌سمت فیلبند، بین جنگل الیمستان و روستای «رزکه» قرار دارد. چشم‌اندازهای این جاده فرعی کوهستانی، بسیار زیبا هستند. روستای فیلبند از شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق «ونه بن» و روستاهای «ورزنه» و «نشل» و از جنوب شرقی به روستاهای «شیخ موسی»، «نیراسم» و «گلیران» می‌رسد. اهالی این روستاها در فصل‌های گرم، با پای پیاده و با اسب یا قاطر به فیلبند تردد می‌کنند؛ اما مسیر بسیار خطرناک است و تنها افراد محلی مسلط به مسیر می‌توانند این فاصله را طی کنند.

روستای فیلبند در حاشیه جنگل «چلاو» قرار دارد و به عنوان آخرین روستای این جنگل شناخته می‌شود. این جنگل دارای گونه‌های زیادی از جمله درختان بلوط، قیر، تکمه‌گون و گردو است و به عنوان یکی از محیط‌های طبیعی مهم منطقه، بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

جاذبه های دیدنی فیلبند

1- آبشار چشمه کاری: این آبشار بسیار زیبا در ارتفاعات فیلبند قرار دارد و مقصد علاقمندان به طبیعت و آبشارهاست. آبشار چشمه کاری از بلندترین آبشارهای منطقه مازندران است.

۲- جنگل های بلوط: فیلبند دارای جنگل های بلوطی بسیار زیبا و باستانی است که از دیدن آنها لذت بخش است.

۳- قلعه فیلبند: قلعه فیلبند در بالای تپه‌ای بلند قرار دارد و برای دیدن چشمگیر است. این قلعه در دوره‌ی صفویه برای دفاع از منطقه ساخته شده است.

۴- مزار شاهزاده کیا: مزار شاهزاده کیا در جایی از روستای فیلبند واقع شده است و در دوره ایلخانیان ساخته شده است. این مزار به دلیل زیبایی و شیوه معماری خاص خود جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

۵- مناظر طبیعی: روستای فیلبند با چشمه های زیبا، رودخانه های کوچک، صخره های بلند و غارهای طبیعی دیدنی‌های زیادی دارد. در کنار این مناظر طبیعی، مسیرهای پیاده روی و کوهنوردی نیز برای علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویی قابل دسترس هستند.

روستای فیلبند و کمپین دسته جمعی 5415626526

بهترین زمان سفر به فیلبند

فصل بهار و تابستان به‌عنوان بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند در ایران شناخته شده‌اند. در این فصل‌ها طبیعت به شکل خاصی زیبا و دیدنی است و هوای خنک و خوبی در منطقه حاکم می‌باشد. بدون شک، زمستان هم یکی دیگر از فصل‌هایی است که برخی افراد به دلیل فرصت‌های تفریحی و ورزشی در کوهستان، به آن علاقه دارند. با این حال، در زمستان نیز به دلیل برف و سرما، باید به مواردی مانند راه‌های بسته و کمبود منابع توجه کنید. در مجموع، بهترین زمان سفر به فیلبند بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد.

در سفر به فیلبند کجا اقامت کنیم؟

1. هتل گلبانگ
این هتل ۴ ستاره در منطقه واقع شده و اتاق‌هایی با دکوراسیونی مدرن و امکاناتی همچون استخر، سونا و جکوزی دارد.

۲. بوم‌گردی در خانه‌های محلی
در روستای فیلبند، چندین خانه‌ی محلی وجود دارد که مسافران می‌توانند در آنجا اقامت کنند و با مردم محلی و فرهنگ و زندگی آنان آشنا شوند.

۳. مهمانسرای روستایی بومی
این مهمانسراها در روستاهای اطراف فیلبند قرار دارند و برای مسافران اقامت ارزان‌تری را به ارمغان می‌آورند.

۴. کمپینگ و کویرمان
این اقامتگاه در کنار دره‌ی چالدران واقع شده و به دلیل وجود چشم‌انداز زیبا و همچنین امکاناتی مانند پارکینگ، رستوران و سایر امکانات، برای اقامت در میان طبیعت بسیار مناسب است.

اقامتگاه محلی روستای فیلبند 5446526526

 

ارسال دیدگاه