روستای اهلم کجاست ؟! جاذبه های روستای اهلم

4 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه

روستای اهلم در شمال ایران، در شهرستان محمودآباد واقع شده است. این روستا با دارا بودن چشم اندازهای طبیعی فوق العاده زیبا و فراوان از درختان گردو و بومیان شمال، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. معماری سنتی و مردمان مهمان‌نواز و دوست داشتنی این روستا، باعث شده تا برای بسیاری از بازدیدکنندگان به یکی از مقاصد برگزیده سفرهای شمالی تبدیل شود. در این روستا همچنین می‌توانید از تجربه‌ی سفر به یکی از بلندترین نقاط ایران، قله دماوند، بهره‌مند شوید.

اهلم، روستایی بکر و دلنشین در شمال ایران است که به لطف چشم‌نوازی طبیعت و مردمانی پذیرای مهمان‌دوست است. ساکنان این روستا همیشه در تلاشند تا بهترین امکانات را برای بازدیدکنندگان فراهم کنند. می‌توانید در اینجا تجربه‌ای بی‌نظیر از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگ محلی شمالی ایران داشته باشید. همچنین، شهرستان محمودآباد، در نزدیکی اهلم، به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در ایران شناخته شده است و امکانات متنوعی برای بازدیدکنندگان در اینجا فراهم شده است.

وجود درختان سرسبز در کنار جاده ی محمود آباد 6543442

روستای اهلم کجاست ؟!

روستای اهلم در بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در استان مازندران قرار دارد و به دهستان اهلم، رستاق شمالی تعلق دارد. این روستا در مسیر جاده محمودآباد به نور قرار گرفته و در فاصله حدود یازده کیلومتری از مرکز شهرستان محمودآباد قرار دارد. اهلم یکی از روستاهای معروف و دیدنی در استان مازندران است که با آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر و زیبا مورد توجه گردشگران و علاقمندان به گردشگری قرار دارد.

آدرس روستای اهلم:

این روستا در مسیر جاده محمودآباد به نور قرار گرفته و در فاصله حدود یازده کیلومتری از مرکز شهرستان محمودآباد قرار دارد.

 

دسترسی به روستای اهلم :

برای دسترسی به دهستان اهلم، ابتدا باید به شهرستان محمودآباد در استان مازندران بروید. سپس از مسیر جاده محمودآباد به نور به سمت شمال حرکت کنید. در ادامه، پس از گذر از روستای رستاق شمالی، روستای اهلم قرار دارد. مسافت این روستا از مرکز شهرستان حدود ۱۱ کیلومتر است.

تاریخچه ی روستای اهلم :

دهستان اهلم در تاریخ به عنوان عین الهم شناخته می‌شده است. نام این شهر در طول زمان با تفاوت‌های زیادی در نگارش و تلفظ از جمله اهلِم، اهلام، آهلم، الهام و… ذکر شده است. در منابع تاریخی و جغرافیایی، این شهر به عنوان یک بندر در شمال آمل شناخته شده است که به عنوان بندرگاهی برای کشتی‌ها در حاشیه رودخانه هراز واقع بوده است. در گذشته، اهلم یکی از مراکز تجاری و کشاورزی در منطقه بوده و به دلیل واقع شدن در مسیر تجاری مهم بین جنوب و شمال کشور، اهمیت زیادی داشته است.

جمعیت روستای اهلم :

با توجه به آخرین آمار جمعیتی که مربوط به سال 1395 (2016-2017) است، جمعیت ده اهلم در حدود 1579 نفر بوده است. اما لازم به ذکر است که این آمار ممکن است با توجه به تغییرات جمعیتی در سال های بعدی، تغییر کرده باشد.

شغل اهالی روستا اهلم چیست ؟

اهالی ده اهلم عمدتا به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند. همچنین گردشگری نیز به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه، به عنوان یکی از مشاغل اهالی روستا مطرح است. علاوه بر اینها، برخی اهالی به کارهای خدماتی مانند راه‌داری، ساختمانی و فروشگاهی نیز مشغول هستند.

جاذبه های روستای اهلم  :

اهلم با داشتن طبیعتی بکر و دوست داشتنی، جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

جنگل های اهلم  :

بهترین تجربه سفر به استان مازندران، بازدید از جنگل زیبای روستای اهلم است. این جنگل با تنوع گونه‌های درختان و زیبایی طبیعتش، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود. اگر به دنبال یک مکان سرسبز و آرام برای استراحت هستید، جنگل اهلم انتخاب بسیار خوبی است.

این جنگل در فاصله 11 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و در آن درختان بسیار زیبا و متنوعی از جمله توسکا، گردو، بلوط، انجیلی، نارون و غیره رشد می‌کنند. با پیاده‌روی در این جنگل می‌توانید از طبیعت فوق‌العاده این منطقه لذت ببرید و با دیدن مناظر زیبا و متنوعی که در اینجا قابل مشاهده است، تجربه‌ای خاص را به یاد بیاورید.

وجود درختان سرسبز و سنگهای خزه بسته در جنگل اهلم 8757646

مسیرهای جنگل اهلم  ؟!

برای بازدید از جنگل‌های اهلم و سایر جاذبه‌های محمودآباد، پس از عبور از امامزاده فضل که در ابتدای خروجی شهر محمودآباد قرار دارد، به سمت جاده فرعی بپیچید. در مسیر نور به سمت محمودآباد، پس از طی دو کیلومتر جاده فرعی، به جنگل‌های زیبای اهلم خواهید رسید.

آب بندان اهلم:

روستای اهلم دارای ۱۴ آب بندان به مساحت ۲۵ هکتار است. این آب بندان ها همگی با موضوع طبیعت گردی ساخته شده‌اند. عمق آب بندان ها از ۳ تا ۶ متر متغیر است و بعضی از آن‌ها در سمت جاده و بعضی دیگر در بخش جنگل ردهستان اهلم قرار دارند.

مرقد مادر حسن زاده آملی :

یکی از جاذبه‌های مذهبی مهم در روستای اهلم، مرقد مادر علامه حسن زاده آملی است. این مرقد در وسط روستا واقع شده و به یکی از مقاصد زیارتی محلی تبدیل شده است که مسافران و اهالی اهلم برای بازدید از آن به آنجا می‌روند

دریاچه اهلم :

ده اهلم به دلیل جاذبه های طبیعی و مذهبی خود مقصد گردشگرانی است که هر ساله از سراسر کشور به این منطقه سفر می‌کنند. یکی از جاذبه های طبیعی این روستا دریاچه اهلم است که در نزدیکی روستای آزادمون واقع شده است. این دریاچه طبیعی محلی برای تفریح و استراحت چند ساعته است و با نمای زیبایی از آب بندان و جنگل های اطراف همراه است. همچنین در روستای اهلم مرقد مادر علامه حسن زاده آملی نیز قرار دارد که به عنوان یک زیارتگاه مورد توجه مسافران و اهالی قرار دارد.

وجود درختان وکوه های سرسبز در کنار آب بندان اهلم 75746353

پوشش گیاهی جنگل اهلم :

جنگل اهلم دارای پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوعی است که از انواع مختلف درختان نظیر بلوط، سنجد، دستنبو، گردو، بادام، توت، بلوط سیاه، صنوبر، درخت چوبی، بید، بوس، زردآلو و… تشکیل شده است. همچنین در بخش‌های مختلف جنگل اهلم می‌توانید گیاهان دارویی نظیر آویشن، نعنا، بابونه، مرزنجوش و … را نیز مشاهده کنید. در فصول مختلف سال، پوشش گیاهی جنگل اهلم به شکلی خاص و زیبا تغییر می‌کند و باعث آرامش و شگفتی برای بازدیدکنندگان می‌شود.

معماری بناها ی روستای اهلم  :

بناهای این روستا از سبک معماری سنتی منطقه مازندران بوده و در برخی از خانه های قدیمی از سنگ و چوب استفاده شده است. بعضی از این خانه ها بعنوان ویلاهایی برای استفاده در تعطیلات ساخته شده اند و بعضی دیگر در حال حاضر به عنوان مسکن استفاده می شوند. علاوه بر این، در بخشی از روستا، خانه های سنتی با حیاط داخلی و دیوارهای آجری وجود دارد که تعدادی از آنها به عنوان مهمانسراها و بومگردی‌ها در اختیار مسافران و گردشگران قرار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه