شهر آلاشت کجاست | جاهای دیدنی + سوغات + بهترین زمان سفر

10 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
شهر آلاشت سرسبز در دل کوه 5661524652652

شهر آلاشت، یکی از جواهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران است. با فاصله کمی از تهران، این شهر به دلیل طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مطبوع و دلپذیر، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، خانه‌های خشتی با سقف شیروانی چوبی و کوچه‌های سنگ‌فرش، در سال‌های اخیر جذابیت زیادی برای گردشگران داشته است. آلاشت، بهشتی تاریخی در منطقه مازندران است که با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از کوه‌های پوشیده از مه و باغ‌های میوه‌ای، فضایی رویایی و خیال‌انگیز برای بازدیدکنندگان خلق می‌کند. این شهر به شما اجازه می‌دهد که بر روی اقیانوسی از ابرها قدم بگذارید.

خانه های رنگی شهر الاشت سوادکوه 541635252652

شهرآلاشت کجاست؟

به‌عنوان یکی از شهرهای دیدنی استان مازندران، آلاشت در منطقه مرکزی شهرستان سوادکوه واقع شده است. این شهر دارای فاصله ۲۵۴ کیلومتری از تهران و حدود ۴ ساعت رانندگی با خودرو تا آن است. ارتفاع شهر آلاشت نیز ۱۹۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد و در دامنه شمالی فیروزکوه قرار دارد. یکی از ویژگی‌های مهم شهر آلاشت، محل تولد پادشاه پهلوی دوم، رضا شاه، است که موجب شهرت و تاریخی شدن این شهر گردیده است. همچنین، شهر آلاشت به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران مطرح است و با وجود آثار تاریخی و فرهنگی، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان دارد. آب و هوای خوب و مطبوعی که در آلاشت وجود دارد، همچنین با طبیعت زیبا و چشم‌نواز، گردشگران زیادی را به سوی این شهر جذب می‌کند. شهر آلاشت در نزدیکی شهر ساری واقع شده و با فاصله ۱۰۷ کیلومتری از آن، به پل ورسک نیز نزدیکی دارد.

مسیرهای دسترسی به آلاشت

مسیر دسترسی به شهر آلاشت در شمال ایران از تهران از طریق آزادراه تهران-پردیس آغاز می‌شود. پس از ورود به آزادراه تهران-پردیس، باید در جهت شرق حرکت کنید و به سمت فیروزکوه رانندگی کنید. پس از عبور از فیروزکوه و ورود به استان مازندران، به شهر پل سفید می‌رسید. در اینجا باید از دوراهی آلاشت، که در سمت چپ جاده (روبروی پلیس راه) قرار دارد، خروج گرفته و حدود ۳۷ کیلومتر را در جاده فرعی و پیچ‌وخم‌های آن برای رسیدن به آلاشت طی کنید. برای پیدا کردن جاده آلاشت می‌توانید از تابلوی «آلاشت ۳۵ کیلومتر» در جاده کمک بگیرید تا مطمئن شوید که در مسیر صحیح هستید.

غذاهای محلی معروف شهرآلاشت

  • دیس کباب (بره کامل شکم‌پر با آلو و مغز گردو)
  • ورساق (خورشتی با سبزیجات و گوشت گوسفند)
  • کنس نون (نوعی نان محلی)
  • کئی پلا (کدو حلوایی ریز سرخ شده با شکر به‌همراه برنج، نیمرو و ماست)
  • شیش انداز (غذایی شبیه به فسنجان و متشکل از رب ازگیل، دانه انار و تخم‌مرغ)

سفره ی رنگی غذای محلی شهر آلاشت 4564655645

سوغات آلاشت

سوغات محلی آلاشت نیز بسیار مشهور است که شامل مواردی مانند؛

  • حلوای آجیلی
  • گیاهان دارویی
  • پنیر خیکی (پنیری که در خیک یا مشک چرمی درست می‌شود)
  • محصولات لبنی چون شیر، کره و ماست

محلی اشاره کرد.

صنایع دستی آلاشت:

  • گلیم و قالی
  • میناکاری
  • نساجی

دیدنی های آلاشت

1- موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی آلاشت در شهر آلاشت واقع شده و به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه شناخته می‌شود. این موزه در سال ۱۳۷۸ با هدف نگهداری و بررسی فرهنگ و سنت‌های مردم این منطقه تاسیس شده است. این موزه با بیش از ۱۵۰۰ قطعه اثر و اشیاء سنتی، شامل لباس‌ها، جعبه‌ها، سبد و وسایل خانگی، ابزار و آلات کشاورزی و صیادی، آلات موسیقی و… به عنوان یک مرجع مهم برای بررسی فرهنگ و زندگی مردم قدیمی این منطقه محسوب می‌شود.

موزه مردم شناسی بافت تاریخی شهر آلاشت 4546565265

2- رصد خانه آلاشت

رصدخانه آلاشت یکی از مهمترین ایستگاه‌های نظامی و فضایی در ایران است و در کوهستان‌های شمالی شهر آلاشت در استان مازندران قرار دارد. این رصدخانه در سال ۱۳۳۶ افتتاح شده و در ابتدا به عنوان یک ایستگاه رادیویی و بعدها به عنوان یک رصدخانه فضایی شناخته شد. این رصدخانه دارای تلسکوپ‌های بسیار حساس و پیشرفته‌ای است که به دلیل اینکه در منطقه‌ای با آسمان تمیز و بی‌ابر واقع شده، محیط مناسبی برای مشاهده اجرام فضایی و پژوهش‌های فضایی فراهم کرده است. بسیاری از پژوهش‌های فضایی مرتبط با ایران، در این رصدخانه انجام شده و این ایستگاه به یکی از پایگاه‌های اصلی برای مطالعه و پژوهش در حوزه فضا و نجوم در ایران تبدیل شده است.

3- معبد دختر پاک

معبد دختر پاک در شهر آلاشت، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این منطقه است. این معبد که همچنین با نام “معبد شاهزاده کیانوش” شناخته می‌شود، در دامنه کوه آلاشت و در کنار رودخانه سرخ‌رود واقع شده است. این معبد، به دلیل بنای باستانی و فرهنگی‌اش، جاذبه گردشگری بسیار مهمی برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان شناسی است. این معبد در قرن هفتم میلادی ساخته شده است و برای پرستش خدایان زرتشتی استفاده می‌شد. معبد دختر پاک، دارای معماری منحصر به فرد و جذابیت زیادی است. دیوارهای این معبد از سنگهای مرمر و سنگهای قرمز ساخته شده‌اند و دیوارها و ستون‌های داخلی معبد با نقش و آرمان‌های خاصی تزئین شده‌اند. به علاوه، در داخل معبد یک مجسمه سنگی از دختر پاک که به عنوان یکی از خدایان زرتشتی پرستش می‌شود، وجود دارد. بنابراین، معبد دختر پاک به عنوان یک مکان مذهبی نیز شناخته می‌شود.

معبد دختر پاک آلاشت بر بلندای کوه 4654166587578

4- قلعه قلات

قلعه قلات در ارتفاعی بالا واقع شده و دسترسی به آن به دلیل وجود پل های بسیار بلند و خطرناک که باید از روی رودخانه عبور کرد، کمی دشوار است. قلعه قلات به طور معمول در دوره ساسانی و بعد از آن توسط حکام مسلمانی احداث شد. این قلعه به دلیل موقعیت مطلوبش در گذرگاه راه ابریشم و نیز نزدیکی به دریای خزر برای کنترل تجارت و امنیت منطقه بسیار مهم بود. قلعه قلات دارای دیوارهای ضخیم و برج‌هایی با ارتفاع بیش از ۱۵ متر است. در برج‌های قلعه، غرفه‌هایی برای نگهبانی، نگهداری تجهیزات نظامی، و محل سکونت و خانه‌های دفاعی وجود دارد. همچنین، دروازه‌های بزرگ و راه‌های پله دار برای ورود و خروج به قلعه قرار گرفته‌اند.

بهترین زمان سفر به شهرآلاشت

آلاشت در فصل بهار و تابستان به دلیل آب و هوای خنک و خوش آب و هوا و همچنین طبیعت پوشیده از رنگ و بوی گیاهان و درختان بسیار زیبا است. همچنین در پاییز نیز برگ های درختان زیبایی فوق العاده ای به مناظر طبیعی این منطقه می بخشد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به آلاشت بهار، تابستان و پاییز است.

ارسال دیدگاه